Lotnisko Bydgoszcz

Awatar użytkownika
krzysztof drozdowski
brak
Posty: 545
Rejestracja: niedziela, 29 mar 2009, 00:00
Lokalizacja: Bydgoszcz
Kontakt:

Re: Lotnisko Bydgoszcz

Post autor: krzysztof drozdowski »

A jesteś w stanie narysowałac na mapie np google jak ta bocznica przebiegała?
monter1951
brak
Posty: 444
Rejestracja: niedziela, 26 lut 2012, 19:38

Re: Lotnisko Bydgoszcz

Post autor: monter1951 »

Ta bocznica jeszcze częściowo przebiega i jest widoczna na mapach. Od Trzcińca do magazynów obok piekarni i łuk do ramp lotniskowych (już nie istniejących) po lewej stronie Szubińskiej.
Awatar użytkownika
seth
brak
Posty: 2097
Rejestracja: środa, 12 sie 2009, 19:53

Re: Lotnisko Bydgoszcz

Post autor: seth »

krzysztof drozdowski pisze:Seth a czy udało Ci się natrafić na jakieś raporty na temat przejęcia lotniska ?



Niestety nie. Korzystam jedynie z publikacji dotyczących lotnictwa w okresie międzywojennym. Oczywiście w powyższym kontekście, najbardziej interesuje mnie Bydgoszcz.
Awatar użytkownika
seth
brak
Posty: 2097
Rejestracja: środa, 12 sie 2009, 19:53

Re: Lotnisko Bydgoszcz

Post autor: seth »

Zdjęcie opisane jako lotnisko Bydgoszcz, wrzesień 1939.

Jeden z hangarów zawalony. Na trawiastej płycie lotniska niemiecki samolot rozpoznawczy ( lewa strona) jakiś Heinkel He-46 ?
Załączniki
Lotnisko 1939..jpg
Lotnisko 1939..jpg (44.77 KiB) Przejrzano 6791 razy
Awatar użytkownika
krzysztof drozdowski
brak
Posty: 545
Rejestracja: niedziela, 29 mar 2009, 00:00
Lokalizacja: Bydgoszcz
Kontakt:

Re: Lotnisko Bydgoszcz

Post autor: krzysztof drozdowski »

Dziwne. Z tego co wiem to żaden z hangarów nie został uszkodzony we wrześniu 39r.
Awatar użytkownika
seth
brak
Posty: 2097
Rejestracja: środa, 12 sie 2009, 19:53

Re: Lotnisko Bydgoszcz

Post autor: seth »

krzysztof drozdowski pisze:Dziwne. Z tego co wiem to żaden z hangarów nie został uszkodzony we wrześniu 39r.


Też mnie to interesuje. Na zdjęciach z niemieckiej kroniki coś jednak widać. Czas; 0:25 i 1:20 obiekt przed terminalem. Lotnisko było zbombardowane 1 września, co również widać na filmie. Bomby spadły na teren lądowiska, i pewnie na jeden z budynków.

https://www.youtube.com/watch?v=8TadM4CewVQ
Awatar użytkownika
krzysztof drozdowski
brak
Posty: 545
Rejestracja: niedziela, 29 mar 2009, 00:00
Lokalizacja: Bydgoszcz
Kontakt:

Re: Lotnisko Bydgoszcz

Post autor: krzysztof drozdowski »

Żaden raport jednak nie wspomina o zniszczeniu budynków na terenie lotniska. Jedynie, że zniszczona została płyta lotniska
Awatar użytkownika
seth
brak
Posty: 2097
Rejestracja: środa, 12 sie 2009, 19:53

Re: Lotnisko Bydgoszcz

Post autor: seth »

Nie przeczę. Film jest mało czytelny, jednak wszystko przed nami.
atterdag
brak
Posty: 27
Rejestracja: poniedziałek, 25 lis 2013, 18:33

Re: Lotnisko Bydgoszcz

Post autor: atterdag »

Bocznica prowadząca do budynków przy ul. Szubińskiej powstała jako pierwsza. W późniejszym okresie (raczej po wojnie) dołączyła do niej bocznica, przebudowana następnie na drogę wyłożoną trylinką, prowadząca do magazynów na południe od lotniska. Najmłodszą z nich była, a właściwie to chyba jeszcze jest, bocznica prowadząca do lotniskowego MPS (magazynu paliw i smarów). Temat przewijał się sporo czasu na forach kolejowych.
Dziki_Koziol
brak
Posty: 107
Rejestracja: środa, 7 gru 2011, 22:12

Re: Lotnisko Bydgoszcz

Post autor: Dziki_Koziol »

atterdag pisze:Bocznica prowadząca do budynków przy ul. Szubińskiej powstała jako pierwsza. W późniejszym okresie (raczej po wojnie) dołączyła do niej bocznica, przebudowana następnie na drogę wyłożoną trylinką, prowadząca do magazynów na południe od lotniska. Najmłodszą z nich była, a właściwie to chyba jeszcze jest, bocznica prowadząca do lotniskowego MPS (magazynu paliw i smarów). Temat przewijał się sporo czasu na forach kolejowych.



Mógłbyś pokazać na jakiejś mapie położenie bocznicy przy Szubińskiej, i drogi wyłożonej trylinką?

P.S. Za bocznicę na MPS odpowiadało PKP. Kolejarze robili przeglądy stanu torów i narzekali na złomiarzy.
Dziki_Koziol
brak
Posty: 107
Rejestracja: środa, 7 gru 2011, 22:12

Re: Lotnisko Bydgoszcz

Post autor: Dziki_Koziol »

Niestety nie mogę edytować swojego posta, interesuje mnie wiek hangaru używanego obecnie przez PWL i budynku znajdującego się vis a vis:
Obrazek

Na drodze znajdującej się między tymi budynkami znajduje się studzienka z napisem "Graudenz".
atterdag
brak
Posty: 27
Rejestracja: poniedziałek, 25 lis 2013, 18:33

Re: Lotnisko Bydgoszcz

Post autor: atterdag »

Zaznaczony przebieg rzeczonej, nieistniejącej bocznicy. Podkolorowałem szlak kolorem czerwonym.
Bocznica ku ulicy Szubińskiej jest wciąż widoczna na aktualnych i starszych mapach - vide strona MapyWIG.
Załączniki
Bocznica
Bocznica
1-bocz-002.jpg (127.71 KiB) Przejrzano 6557 razy
AERO
brak
Posty: 2841
Rejestracja: niedziela, 7 mar 2010, 19:44

Re: Lotnisko Bydgoszcz

Post autor: AERO »

W jednym z poprzednich postów z dn. 21 wrz 2014 pisałem o zbudowanym przez Jana Lecha mięśniolocie "Lech".

Na stronie Aeroklubu Bydgoskiego z dnia 9 czerwca 2014 r. ukazał się przedruk z Gazety Pomorskiej ;
http://aeroklubbydgoski.pl/?p=1817

Wypowiada się tam wnuk konstruktora mięśniolotu Artur Lech, również pilot.
Przypomina kilka faktów związanych z jego budową . Wg. Jego relacji mięśniolot nie posiadał śmigła, tylko ruchome elementy skrzydeł, dające podobny efekt.
Z moich ustaleń wynika, że samolot miał kilka razy zmienianą konstrukcję. Inni starsi członkowie A.B. pamiętają go w kolorze srebrnym .
Przynajmniej do połowy lat 70 wisiał w hangarze szybowcowym.
Osobiście byłem świadkiem jednej próby lotu.

W Albumie bydgoskim G.P. Tom IV znalazłem ciekawe zdjęcie przedstawiające konstruktora Jana Lecha i jego innej, znanej ogólnie w latach 50 ub.W . konstrukcji .
Załączniki
Jan Lech z modelem samolotu , rekwizytem zdjęciowym na pl. Wolności.
Jan Lech z modelem samolotu , rekwizytem zdjęciowym na pl. Wolności.
SDC18309.JPG (66.49 KiB) Przejrzano 6394 razy
SDC18310.JPG
SDC18310.JPG (61.17 KiB) Przejrzano 6394 razy
AERO
brak
Posty: 2841
Rejestracja: niedziela, 7 mar 2010, 19:44

Re: Lotnisko Bydgoszcz

Post autor: AERO »

Inna ciekawostka ;

Kurt Tank.

Urodził się na Szwederowie a pobliskie lotnisko prawdopodobnie zaszczepiło w nim zainteresowanie do lotnictwa.

http://pl.wikipedia.org/wiki/Kurt_Tank
Awatar użytkownika
BYDZIAK 1958
brak
Posty: 7172
Rejestracja: czwartek, 29 gru 2011, 20:51

Re: Lotnisko Bydgoszcz

Post autor: BYDZIAK 1958 »

AERO pisze:(...)
... mięśniolot nie posiadał śmigła, tylko ruchome elementy skrzydeł, dające podobny efekt.
Z moich ustaleń wynika, że samolot miał kilka razy zmienianą konstrukcję.

Przynajmniej do połowy lat 70 wisiał w hangarze szybowcowym.
Osobiście byłem świadkiem jednej próby lotu.



^^^
Mógł być opisać kila, zapewne ciekawych szczegółów tej próby. Czy wzbił się w powietrze, ile metrów, jak daleko poleciał... Napęd był nożny, czy ręczny... To jest ciekawe. A może jeszcze dodał byś jakiś szkic z pamięci :1

(Ze 30 lat temu pokazali w tv, jak jakiś bodaj kolarz w mięśniolocie przeleciał nad kanałem La Manche. Taki spory dystans mógł właśnie pokonać chyba tylko kolarz - napęd śmigła był nożny.)
AERO
brak
Posty: 2841
Rejestracja: niedziela, 7 mar 2010, 19:44

Re: Lotnisko Bydgoszcz

Post autor: AERO »

Z tego co pamiętam i rozpytałem wśród znajomych, "samolocik"nigdy nie wzbił się w powietrze o własnych siłach. Osobiście widziałem chyba ostatnią próbę jego wzlotu. Miał być wyholowany przez motocykl na kilka metrów wysokości a następnie wyczepiony, miał kontynuować lot podtrzymywany siłą mięśni i przekładni rowerowo-łańcuchowych. Po rozbiegu , Lech wykonywał podskoki na dystansie kilkunastu metrów . O locie a w zasadzie o samodzielnym starcie nie było jednak mowy.

Jego konstrukcja to połączenie roweru , skrzydeł i statecznika z masą drutu i rur. Nie był duży. Rozpiętość skrzydeł ok 6m. długość ok. 5m. Napęd realizowany był siłą mięśni nóg przenoszonej przez system przekładni rowerowych na rotujące elementy skrzydeł.
Cały problem w tym , że łącznie ze mną , mało kto pamięta, jak dokładnie wyglądał .
Staram się rozmawiać z seniorami lotnictwa i mam nadzieję, że uda się jednak kiedyś go naszkicować lub nawet odnaleźć jakieś zdjęcia z jego budowy.
W czasie kiedy Lech był na lotnisku , miałem kilkanaście lat i mało mnie interesował akurat ten rowerowo-skrzydlaty nielot ...a szkoda !
...tyle było innych ciekawszych maszyny, które w dodatku latały. ;)
Awatar użytkownika
seth
brak
Posty: 2097
Rejestracja: środa, 12 sie 2009, 19:53

Re: Lotnisko Bydgoszcz

Post autor: seth »

Zdjęcia zamieszczone poniżej dotyczą lotniska w Bydgoszczy. Znalezione na Odkrywcy, czyli tam gdzie bywam od kilku lat.

Opisy zdjęć mojego autorstwa.
Załączniki
Resztki Caudrona G III E 2
Resztki Caudrona G III E 2
Kraksa 2.jpg (15.62 KiB) Przejrzano 6288 razy
Kraksa z 19 lipca 1931 roku. Szkoła Podoficerów Bydgoszcz. Zniszczony Hanriot HD-19
Kraksa z 19 lipca 1931 roku. Szkoła Podoficerów Bydgoszcz. Zniszczony Hanriot HD-19
Kraksa Bydgoszcz.jpg (27.01 KiB) Przejrzano 6288 razy
Pogrzeb zabitego w katastrofie lotnika.
Pogrzeb zabitego w katastrofie lotnika.
Pogrzeb Bydgoszcz.jpg (30.48 KiB) Przejrzano 6288 razy
Zawieszony na drzewie Caudron G III E2
Zawieszony na drzewie Caudron G III E2
Wypadek lotniczy Bydgoszcz.jpg (24.61 KiB) Przejrzano 6288 razy
Myśliwiec SPAD VII. Lotnisko Bydgoszcz 1921.
Myśliwiec SPAD VII. Lotnisko Bydgoszcz 1921.
zz_zps5__spad_vii__nr.5361__bydgoszcz_1921.jpg (39.84 KiB) Przejrzano 6288 razy
Breguet XIV z 10 Eskadry Wywiadowczej.<br />Na burcie godło eskadry. Bydgoszcz.<br />Ciekawe jaki budynek widzimy w tle po lewej ?
Breguet XIV z 10 Eskadry Wywiadowczej.
Na burcie godło eskadry. Bydgoszcz.
Ciekawe jaki budynek widzimy w tle po lewej ?
zz_zps6_.__bydgoszcz_1920..jpg (46.49 KiB) Przejrzano 6288 razy
Breguety 10 Eskadry Wywiadowczej w Bydgoszczy.
Breguety 10 Eskadry Wywiadowczej w Bydgoszczy.
zz_zps6__samoloty_10_esk._wyw.__bydgoszcz_1920..jpg (21.42 KiB) Przejrzano 6288 razy
Halberstadt CL III. Z prawej widoczny  Breguet XIV.<br />Szachownica bez obrzeży, być może samolot montowany na poznańskiej Ławicy.
Halberstadt CL III. Z prawej widoczny Breguet XIV.
Szachownica bez obrzeży, być może samolot montowany na poznańskiej Ławicy.
zz_zps7_halberstadt_cl.ii__nr_753.18_bydgoszcz._1920.jpg (38.59 KiB) Przejrzano 6288 razy
Breguet XIV. 10 Eskadra Wywiadowcza Bydgoszcz. Obok godła eskadry, hoża panna osobiste godło załogi.
Breguet XIV. 10 Eskadra Wywiadowcza Bydgoszcz. Obok godła eskadry, hoża panna osobiste godło załogi.
Bydgoszcz.jpg (42.87 KiB) Przejrzano 6286 razy
AERO
brak
Posty: 2841
Rejestracja: niedziela, 7 mar 2010, 19:44

Re: Lotnisko Bydgoszcz

Post autor: AERO »

25 sty 2014 Hrab pisał;

Samoloty Caudron G III – za Wikipedią:
"Po zakończeniu I wojny światowej samoloty Caudron G.III przybyły w maju 1919 roku w ramach Francuskiej Szkoły Pilotów w ilości 20. Samoloty bazowały na lotnisku mokotowskim w Warszawie. Pod koniec 1920 roku zakupiono jeszcze we Francji 20 samolotów tego typu i przydzielono je do wojskowych szkół lotniczych, gdzie służyły do szkolenia wstępnego pilotów do 1926 roku.
W 1928 roku samoloty Caudron G.III z wojska przekazane zostały do aeroklubów, gdzie używane były jeszcze do 1929 roku.
Na tych samolotach wyszkoliło się wielu polskich pilotów m.in. Franciszek Żwirko w 1923 roku przeszedł na nim wstępne szkolenie, a następnie w latach 1924 – 1925 latał na nim jako instruktor w Bydgoszczy oraz w 1929 roku w Akademickim Aeroklubie Warszawskim"
Samolot w polskich barwach – rysunek za: http://tomaszjkowalski.republika.pl/malowania/m-fra.htm


Przedstawione wyżej Caudrony to raczej szkolne wersje G.III a nie G.III A2 , tym bardziej nie E2.

Do komentarza fot. nr.6
Wg. mnie zdjęcie wyk. na skraju 9 hangaru w luce między nim a 8 hangarem. Widoczny w tle budynek , to stara kaplica znajdująca się na terenie dawnej nekropolii gminno- ewangelickim przy ul . Kossaka . Obecnie cmentarz katolicki.

Do fot. nr.3
Pilot mógł zginąć w wypadku lotniczym w Bydgoszczy, ale kondukt pogrzebowy , to chyba nie nasze miasto .
Przyczółek wiaduktu (?), charakterystyczny dom , linia tramwajowa(?)
Może to Grudziądz ?

...inna fotka Caudrona z Bydgoszczy.
Chyba jeszcze nie prezentowana w tym wątku.
Załączniki
img026.jpg
img026.jpg (51.24 KiB) Przejrzano 6233 razy
Awatar użytkownika
seth
brak
Posty: 2097
Rejestracja: środa, 12 sie 2009, 19:53

Re: Lotnisko Bydgoszcz

Post autor: seth »

To jest Caudron G III E2. Było to oznaczenie samolotów szkolnych i tyle. Na szczęście nie muszę bazować na Wikipedii, mam książki.

Chociaż tekst z linku dowodem nie jest, ale zamieszczam;

http://tomaszjkowalski.republika.pl/caudron/caug3.htm


dot. fotki numer 3. Zdjęcie pogrzebu wykonano w Łodzi.
AERO
brak
Posty: 2841
Rejestracja: niedziela, 7 mar 2010, 19:44

Re: Lotnisko Bydgoszcz

Post autor: AERO »

Nie posiadam tej książki i może w tym przypadku to lepiej.

Na samym początku książkowego opisu rzuca się w oczy kilka tekstowych niekonsekwencji ;
W pierwszym zdaniu opisu czytamy, że do szkolenia pilotów był używany G III . Chwilę później , że po 1916 , również do początkowego szkolenia był używany G III , raptem E2 !
Autor nie tłumaczy skąd nagle "E2" . Czy chodzi o moc silnika, czy rodzaj sterowania !
W opisie jest mowa o wersji G III E2 ale już pod zdjęciami dalej widnieją podpisy ....tylko G III .
To jak jest faktycznie ?
Przecież poza A2 były TYLKO szkolne wersje tego samolotu !
Jeżeli już, to E2 prawdopodobnie oznaczało właśnie samolot szkolny z fr. etude. Podobnie jest z dodatkowym , mniej znaczącym oznaczeniem wersji DC, MC .

Wolę Wikipedię;

Wyjaśniono tam przynajmniej zasadniczą różnicę między G III a G III A2 , nie wspominając o wersjach silnikowych i konstrukcyjnych tego samolotu o czym autor książki jak widzę nie raczył wspomnieć !

...a wzmianki o E2 tam niem i tyle !
ODPOWIEDZ