Strona 1 z 1

„Prodmetal” Metalowa Fabryka Masowej Produkcji

: niedziela, 2 mar 2014, 21:33
autor: Hrab
„Prodmetal” Metalowa Fabryka Masowej Produkcji inż. A. Krzywiec Bydgoszcz, potem Fabryka Aparatów Gazowych „Prodmetal”.
Znajdowała się przy ulicy Błonia 8.
Pierwsza reklama 1925 rok, druga 1934.
Bydziak, Twoje strony. Co to dziś za miejsce?

Re: „Prodmetal” Metalowa Fabryka Masowej Produkcji

: sobota, 22 mar 2014, 21:52
autor: Hrab
Patent Prodmetalu na pompkę do benzyny.

Re: „Prodmetal” Metalowa Fabryka Masowej Produkcji

: czwartek, 4 sie 2022, 20:33
autor: Drzewol
Hrab pisze:„Prodmetal” Metalowa Fabryka Masowej Produkcji inż. A. Krzywiec Bydgoszcz, potem Fabryka Aparatów Gazowych „Prodmetal”.
Znajdowała się przy ulicy Błonia 8. [...] Co to dziś za miejsce?
To, zdaje się, obecna obecna ulica Śląska. Odkopuję temat po kilku latach, bo może ktoś posiada jakieś fotografie budynku albo może wskazać jakieś źródła informacji o tej fabryce.

Re: „Prodmetal” Metalowa Fabryka Masowej Produkcji

: piątek, 5 sie 2022, 07:14
autor: BYDZIAK 1958
^^^ Dobrze, że odkopałeś, bo mi musiał wtedy temat 'umknąć', lub go po prostu nie zauważyłem :oops:
Hrab pisze: (...)
Bydziak, Twoje strony. Co to dziś za miejsce?
W czasach, gdy mieszkałem w pobliżu, wielokrotnie chodziłem ulicą Śląską, ale nie pamiętam, nawet 'śladów' fabryki. Poniżej, zdjęcie 'całej' ulicy Błonia, czyli dzisiejszego odcinka Śląskiej, między Garbarami a Graniczną. Zdjęcie jest z czasów okupacji. Nie wiemy, czy wtedy fabryka też jeszcze działała..

Re: „Prodmetal” Metalowa Fabryka Masowej Produkcji

: piątek, 5 sie 2022, 12:54
autor: Drzewol
To byłby dzisiejszy nr 15, budynek nr 17 ma zachowany nad wejściem dawny numer 9 (przeoczyłem to wcześniej). Zakład mógł w takim razie znajdować się "w podwórzu".

Re: „Prodmetal” Metalowa Fabryka Masowej Produkcji

: piątek, 5 sie 2022, 17:26
autor: Ewing
Drzewol pisze:To byłby dzisiejszy nr 15, budynek nr 17 ma zachowany nad wejściem dawny numer 9 (przeoczyłem to wcześniej). Zakład mógł w takim razie znajdować się "w podwórzu".
Numeracja w tamtym czasie po jednej stronie ulicy była w ciągu? Bo skoro z tej strony jest 9, to 8 nie powinna być po przeciwległej stronie?

Re: „Prodmetal” Metalowa Fabryka Masowej Produkcji

: piątek, 5 sie 2022, 17:56
autor: Drzewol
Wydaj mnie się, że na początku lat 20. jeszcze tak było, a ten adres do 1925 r. na pewno w książkach adresowych obowiązywał.

Re: „Prodmetal” Metalowa Fabryka Masowej Produkcji

: piątek, 5 sie 2022, 18:58
autor: Ewing
To by się jednak zgadzało, bo pod obecnym numerem 5 była wcześniej 3 (też widoczny numer przy bramie), zakładając, że pusty plac miał numer 4 to dzisiejsza 15 faktycznie musiała być 8.
Na zdjęciu lotniczym w podwórzu 8 i 9 widać w tym trójkącie spore zabudowania, które mogły być zakładem.
I chyba ten budynek na rogu Granicznej i Śląskiej w kształcie L stoi obecnie w tym miejscu - możliwe, że częściowo na fundamentach fabryki?

Re: „Prodmetal” Metalowa Fabryka Masowej Produkcji

: piątek, 5 sie 2022, 20:42
autor: Drzewol
Z tego zdjęcia można by wnioskować, że cała parcela obejmowała teren obwiedziony przeze mnie kolorem żółtym, jest tam wiele zabudowań + jeden większy budynek (czerwony kwadrat).

Re: „Prodmetal” Metalowa Fabryka Masowej Produkcji

: niedziela, 7 sie 2022, 19:34
autor: Drzewol
Kolejna fabryka mieściła się przy ulicy Śląskiej 15 i podobnie jak dwie wcześniejsze powstała w 1921 roku. Była to Metalowa Fabryka Masowej Produkcji Prodmetal. Jej twórcą i właścicielem był inżynier Aleksander Krzywiec, a następnie wdowa po nim Helena Krzywcowa. Przedsiębiorstwo obejmowało odlewnię metali, fabrykę wyrobów metalowych i pilników, aparatów gazowych oraz warsztat mechaniczny. Natomiast na zakres produkcji składały się: odlewy i wyroby z brązu, mosiądzu, tombaku, aluminium, żelaza, stali, ebonitu i bakelitu, urządzenia dla cukrowni, tartaków, cegielni, gorzelni, sieci tramwajowych i elektrycznych, części parowozowe, wagonowe (armatura i okucia), samochodowe i samolotowe, pilniki ślusarskie i tartaczne, aparaty gazowe do oświetlania, kuchnie gazowe. Fabryka ta wykorzystywała napęd elektryczny (silnik elektryczny ok. 100 HP) i w latach 30. XX wieku zatrudniała 142 robotników i 29 urzędników.
http://www.bik.bydgoszcz.pl/index.php?o ... bydgoszczy