Strona 1 z 1

Most kolejowy na Brdzie w Koronowie (linia nr 241)

: środa, 28 sty 2015, 18:22
autor: Hrab
Most linii 241 Koronowo – Tuchola nad Brdą w Koronowie uruchomionej w 1909 roku.
Znajduje się niedaleko stacji Koronowo znanej z kolejowych festynów
Zdjęcie budowy z 1907 roku z:
http://fotoforum.gazeta.pl/zdjecie/2589 ... wniej.html
Widać sposób ustawiania przęsła. Podciągają je po trochę z każdej strony i podbudowują podpory tymczasowe.
Dzisiaj bez wielkiego dźwigu by się nie obyło.

Re: Most kolejowy na Brdzie w Koronowie (linia nr 241)

: środa, 28 sty 2015, 19:55
autor: kurgan
Splot torowy?

Re: Most kolejowy na Brdzie w Koronowie (linia nr 241)

: środa, 28 sty 2015, 20:12
autor: Hrab
Jeśli masz na myśli podwójne szyny, to nie jest wynik splotu torowego, którego tu nie ma.
To typowe zabezpieczenie przez nazbyt wielkim skutkiem wykolejenia się pociągu na wiadukcie lub przy przejeżdżaniu pod nim. Taka katastrofa doprowadziłaby do zniszczenia obiektu i dużej liczby ofiar.
Dodatkowe szyny dają znacznie większą szansę na przeprowadzenie wykolejonego pociągu przez obiekt (lub pod nim) bez jego przewrócenia się.
To samo w Buszkowie: viewtopic.php?f=103&t=7071&hilit=buszkowo

Re: Most kolejowy na Brdzie w Koronowie (linia nr 241)

: czwartek, 29 sty 2015, 09:06
autor: atterdag
Nie splot, ale "szyny odbojowe" lub "odbojnice".

Zabezpiecza się w ten sposób newralgiczne punkty na trasie gdzie należy uniemożliwić zmianę kierunku ruchu składu w przypadku jego wykolejenia.

Re: Most kolejowy na Brdzie w Koronowie (linia nr 241)

: czwartek, 29 sty 2015, 18:36
autor: BYDZIAK 1958
Ciekawe jest to, czy gdyby nie było 'małej kolejki', to czy z Koronowa do Bydgoszczy zbudowano by w tamtym czasie normalną kolej...

Hrab pisze:(...)
Znajduje się niedaleko stacji Koronowo znanej z kolejowych festynów


^^^
Mam z takiego właśnie festynu filmik z 2012r. Widać na nim nie tylko ten most, ale i sąsiedni wiadukt kolejowo-drogowy w Koronowie.
https://www.youtube.com/watch?v=EcoQfo9HKWA

Re: Most kolejowy na Brdzie w Koronowie (linia nr 241)

: czwartek, 29 sty 2015, 19:46
autor: Hrab
Byłeś na tym samym festynie co ja.
Na zdjęciach maluch i mosty w tyle oraz wiosenna Brda pod mostem.
Mam jeszcze zdjęcia opalającego się na stojąco flecisty. Pięknie pozował na łące pod mostem.

Re: Most kolejowy na Brdzie w Koronowie (linia nr 241)

: czwartek, 29 sty 2015, 19:56
autor: kurgan
Zawsze mi się wydawało, że odbojnice mają inny kształt, zmyliły mnie te szyny :E

Re: Most kolejowy na Brdzie w Koronowie (linia nr 241)

: czwartek, 29 sty 2015, 23:41
autor: GrapHite
Buszkowo
Obrazek

Koronowo :D
Obrazek

Re: Most kolejowy na Brdzie w Koronowie (linia nr 241)

: piątek, 30 sty 2015, 01:01
autor: bunkier
Pociąg specjalny: Tuchola-Koronowo-Tuchola. 2012 rok.

Re: Most kolejowy na Brdzie w Koronowie (linia nr 241)

: piątek, 30 sty 2015, 12:49
autor: atterdag
Co do linii normalnotorowej Bydgoszcz - Koronowo.

Kolej wąskotorowa powstała ze względu na oszczędności i szybkość budowy. Plus, linie wąskotorowe służyć miały właśnie dla obsługi przewozów na trasach uznawanych za drugorzędne.

Tutaj jednak mamy jedno ALE.

Już w wolnej Polsce planowano wybudowanie łącznika do Koronowa. Ba, podobno wciąż plany gdzieś leżą. Trasa miała przebiegać z Koronowa do Maksymilianowa i tam łączyć się ze szlakiem na Bydgoszcz. Ktoś mi ostatnio coś wspominał, że planowano użyć częściowo torowiska do bazy paliwowej - ale w to powątpiewam.

Re: Most kolejowy na Brdzie w Koronowie (linia nr 241)

: piątek, 30 sty 2015, 17:34
autor: BYDZIAK 1958
^^^
Złote czasy kolei chyba się tak szybko nie powtórzą. Więc pewnie nie doczekamy tego połączenia K. z M.

Hrab pisze:Byłeś na tym samym festynie co ja.



I jeśli dobrze pamiętam, spotkałem tam wtedy GrapHite-a. :D
(Albo krajana :?: )

Re: Most kolejowy na Brdzie w Koronowie (linia nr 241)

: niedziela, 22 mar 2015, 07:14
autor: Igor
Trudniejsza zagadka również dotyczącą tego czy most został wysadzony w czasie wojny. Niestety nie znalazłem żadnych zdjęć przedstawiających most w czasie wojny. Jeden z opisów Koronowa z czasów wojny, mówi o tym, że jedynym przejezdnym mostem w Koronowie był most wąskotorówki. Czy ktoś posiada jakieś informacje na ten temat? Wierzę w Was ;)

Re: Most kolejowy na Brdzie w Koronowie (linia nr 241)

: sobota, 7 maja 2016, 21:34
autor: unbekannter
Most został wysadzony przez Polaków we wrześniu 1939 roku i odbudowany zdaje się w 1940 roku. W zeszłym roku spotkałem osobę, której ojciec pracował przy odbudowaniu mostu. Również moja rodzina gościła kiedyś Niemca, który przed wojną dorastał na Przyrzeczu i który mówił, że ten most był wysadzony.
Umieszczone na forum zdjęcie z opisem "Koronowo 1907" nie przedstawia budowy mostu, tylko właśnie jego odbudowę zimą 1939/1940 roku.

W załączniku zamieszczam skan zdjęcia wykonanego jesienią 1939 roku i przedstawiajacego zniszczony most.

Re: Most kolejowy na Brdzie w Koronowie (linia nr 241)

: poniedziałek, 9 maja 2016, 09:05
autor: Igor
Witam na forum.
Jeżeli chodzi o mój poprzedni post to pisałem go nie mając wystarczającej wiedzy. Później udało mi się uzyskać trochę informacji na ten temat.
Pytanie: po czym wnioskujesz, że zdjęcie to przedstawia odbudowę mostu? Po ilości śniegu? Most został odbudowany w listopadzie 1940 przez Niemców. Czy w listopadzie 1940 było aż tyle śniegu? Trzeba byłoby sprawdzić pogodę ;) Pozdrawiam

Re: Most kolejowy na Brdzie w Koronowie (linia nr 241)

: poniedziałek, 9 maja 2016, 16:01
autor: unbekannter
Pytanie: po czym wnioskujesz, że zdjęcie to przedstawia odbudowę mostu?

Są trzy przesłanki:
- na obu zdjęciach główne przęsło jest przechylone w identyczny sposób,
- początek tego przęsła (od strony Tucholi) uległ zniszczeniu. Na zdjęciu "z 1907 roku" widać, że przy tym fragmenie przeprowadzane są prace budowlane (zapewne przęsło było wtedy nitowane),
- drzewa na obydwu fotografiach mają podobną wysokość. Sa to młode olchy, które rosną dość szybko. Niemożliwe, aby przez ponad 30 lat te drzewa nie urosły.

Trzeba pamiętać, że obie fotografie przedstwiają most z tej samej perspektywy.


Czy w listopadzie 1940 było aż tyle śniegu?

Nie ma co porówywać tamtych zim do obecnych. Na pewno były one bardziej mroźne i śnieżne. Jednak wydaje mi się, że w listopadzie 1940 roku mogło nastąpić zakończenie odbudowy mostu z położeniem torów itd. Zdjęcie "z 1907 roku" może przedstawiać jedną z pierwszych faz odbudowy i to może być właśnie zima 1939/1940. Są to jednak tylko domysły.

Pozdrawiam!

Re: Most kolejowy na Brdzie w Koronowie (linia nr 241)

: czwartek, 26 gru 2019, 19:17
autor: Hrab
Przyglądając się szczegółom myślę że zdjęcie z 1907 jest rzeczywiście z budowy, a to drugie to zdjęcie wysadzonego w 1939 mostu. Jest dużo podobieństw, ale też są różnice. Na przykład na zdjęciu z 1907 jest na dole nad rzeką drewniany most techniczny służący do transportu materiałów podczas budowy. Przy odbudowie nie byłby potrzebny.

Re: Most kolejowy na Brdzie w Koronowie (linia nr 241)

: niedziela, 22 sty 2023, 11:28
autor: Hrab
Wysadzenie w 1939. Zdjęcie za strona na FB Historia Ziemi Koronowskiej https://www.facebook.com/profile.php?id=100077933527258

Re: Most kolejowy na Brdzie w Koronowie (linia nr 241)

: niedziela, 22 sty 2023, 14:47
autor: Hrab
Pocztówka z 1910 roku. Ogromny ruch tratew. Obecnie to niemal martwy odcinek rzeki odcięty tamą w Romanowie.

Re: Most kolejowy na Brdzie w Koronowie (linia nr 241)

: niedziela, 22 sty 2023, 17:35
autor: Ewing
Na stronie https://www.bazakolejowa.pl/index.php?d ... d=22&do=16 jest kilka fajnych fotek tego mostu
Poniżej wybrane z nich - w oryginale na stronie można obejrzeć w większej rozdzielczości.

Re: Most kolejowy na Brdzie w Koronowie (linia nr 241)

: niedziela, 22 sty 2023, 20:02
autor: Hrab
We wskazanym przez Ciebie miejscu jest także plan linii kolejowej a Bydgoszczy (właściwie z Maksymilianowa) do Koronowa z 1927 roku. Ten kotlet był odgrzewany bez powodzenia w ostatnich dwóch - trzech latach.
https://www.bazakolejowa.pl/index.php?d ... oid=200044