Na murze kościoła w Dobrczu znajdują się widoczne na zdjęciu pozostałości płaskorzeźby.
O ile wyobraźnia nie płata mi figla to wydaje mi się, że jest to tarcza herbowa. Wie ktoś może coś na temat tej płaskorzeźby?
Płaskorzeźba - Dobrcz
- Ewing
- Admin

- Posty: 6014
- Rejestracja: piątek, 26 gru 2008, 00:00
- Lokalizacja: Bydgoszcz-Fordon
- Kontakt:
Płaskorzeźba - Dobrcz
- Załączniki
-
- 104_8830.jpg (151.64 KiB) Przejrzano 2399 razy
-
- 104_8831.jpg (154.93 KiB) Przejrzano 2399 razy
Re: Płaskorzeźba - Dobrcz
Tak. jest to tarcza herbowa, prawdopodobnie fundatora kościoła. Byłem tam wiosną tego roku i rozpytywałem o niego starsze osoby odwiedzające przykościelny cmentarz. Nikt jednak prawie nic nie wiedział, poza tym,że był to herb.
Podobno tymi fundatorami byli Gądeccy i jest to ich herb. Jest to jednak trudne do ustalenia z powodu licznych pożarów i przebudów tego kościoła.
Więcej znalazłem tu ;
http://www.dobrcz.info/asp/pl_start.asp ... ja=artykul W zał. moja fotka .
Podobno tymi fundatorami byli Gądeccy i jest to ich herb. Jest to jednak trudne do ustalenia z powodu licznych pożarów i przebudów tego kościoła.
Więcej znalazłem tu ;
http://www.dobrcz.info/asp/pl_start.asp ... ja=artykul W zał. moja fotka .
- Załączniki
-
- SDC13719.JPG (59.04 KiB) Przejrzano 3654 razy
- Ewing
- Admin

- Posty: 6014
- Rejestracja: piątek, 26 gru 2008, 00:00
- Lokalizacja: Bydgoszcz-Fordon
- Kontakt:
Re: Płaskorzeźba - Dobrcz
AERO pisze:Podobno tymi fundatorami byli Gądeccy i jest to ich herb. Jest to jednak trudne do ustalenia z powodu licznych pożarów i przebudów tego kościoła.
Więcej znalazłem tu ;
http://www.dobrcz.info/asp/pl_start.asp ... ja=artykul W zał. moja fotka .
Znam ten opis dość dobrze, jednak wynika z niego, że obecny kościół (murowany) powstał w latach 1856-1859. Gądeccy byli fundatorami kaplicy, która znajdowała się przy poprzednim drewnianym kościele. Nie wykluczone jednak, że umiejscowienie tej płyty jest wtórne.
-
Robert Grochowski
- brak
- Posty: 459
- Rejestracja: czwartek, 15 sty 2009, 00:00
Re: Płaskorzeźba - Dobrcz
To fascynujące - tyle razy byłem w tym kościele, a nie zauważyłem owej płaskorzeźby.
Garść informacji o Dobrczu - mogą być przydatne przy dalszej analizie.
W XII w. wieś była własnością rycerskiego rodu Powałów. Na początku kolejnego stulecia, drogą spadku, przeszła w ręce Odrowążów. W 1212 roku Iwo Odrowąż, późniejszy biskup krakowski, przekazał osadę wraz z jeziorem klasztorowi cystersów w Sulejowie. Okres przynależności Dobrcza do klasztoru sulejowskiego skończył się w 1285 r., kiedy to kapituła generalna cystersów wydała decyzję o przejściu wsi w posiadanie klasztoru byszewskiego.
W 1288 r. opat byszewski Engelbert przeprowadził transakcję wymiany z biskupem kujawskim Wisławem. Na mocy układu, w zamian za osadę Smeysche (obecne Koronowo) biskup otrzymał Dobrcz wraz z przynależną dziesięciną. Wieś przeszła w posiadanie biskupów włocławskich, których własnością była aż do XVI wieku. Wówczas to biskup Wincenty Przerembski przeznaczył Dobrcz, wraz z okolicznymi wsiami, jako uposażenie dla sufragana. W 1557 r. właścicielem Dobrcza był sufragan Jan Wysscheczki. W zarządzie kolejnych sufraganów wieś pozostawała do 1576 r., kiedy to biskup Stanisław Karnkowski ofiarował ją kapitule włocławskiej. Przy kapitule włocławskiej Dobrcz pozostał aż do jej sekularyzacji w XIX w.
Według lustracji z XVIII w., przy drewnianym kościele w Dobrczu znajdowała się drewniana kaplica, z umieszczoną poniżej murowaną kryptą fundatorów z rodu Gądeckich. Jak słusznie zauważył Ewing, w trakcie budowy obecnego, murowanego kościoła w latach 1856 - 1859, tablica z herbem (Gądeckich?) mogła zostać zdjęta z pierwotnego kościoła (czy raczej z kaplicy) i wmurowana w ścianę nowego obiektu.
Rodzi się kolejne pytanie - w którym miejscu znajdował się pierwotny, drewniany kościół z przyległą doń kaplicą. Możliwe są dwie opcje:
1. Pierwotna świątynia znajdowała się w miejscu obecnego kościoła. W takim wypadku wszystkie relikty wcześniejszego założenia zostały zniszczone
2. Pierwotna świątynia znajdowała się nieco dalej na północ, na co wskazują źródła kartograficzne z XIX wieku (co prawda mało dokładne). W takim przypadku relikty powinny się znajdować na terenie obecnego cmentarza lub przyległego pola.
Garść informacji o Dobrczu - mogą być przydatne przy dalszej analizie.
W XII w. wieś była własnością rycerskiego rodu Powałów. Na początku kolejnego stulecia, drogą spadku, przeszła w ręce Odrowążów. W 1212 roku Iwo Odrowąż, późniejszy biskup krakowski, przekazał osadę wraz z jeziorem klasztorowi cystersów w Sulejowie. Okres przynależności Dobrcza do klasztoru sulejowskiego skończył się w 1285 r., kiedy to kapituła generalna cystersów wydała decyzję o przejściu wsi w posiadanie klasztoru byszewskiego.
W 1288 r. opat byszewski Engelbert przeprowadził transakcję wymiany z biskupem kujawskim Wisławem. Na mocy układu, w zamian za osadę Smeysche (obecne Koronowo) biskup otrzymał Dobrcz wraz z przynależną dziesięciną. Wieś przeszła w posiadanie biskupów włocławskich, których własnością była aż do XVI wieku. Wówczas to biskup Wincenty Przerembski przeznaczył Dobrcz, wraz z okolicznymi wsiami, jako uposażenie dla sufragana. W 1557 r. właścicielem Dobrcza był sufragan Jan Wysscheczki. W zarządzie kolejnych sufraganów wieś pozostawała do 1576 r., kiedy to biskup Stanisław Karnkowski ofiarował ją kapitule włocławskiej. Przy kapitule włocławskiej Dobrcz pozostał aż do jej sekularyzacji w XIX w.
Według lustracji z XVIII w., przy drewnianym kościele w Dobrczu znajdowała się drewniana kaplica, z umieszczoną poniżej murowaną kryptą fundatorów z rodu Gądeckich. Jak słusznie zauważył Ewing, w trakcie budowy obecnego, murowanego kościoła w latach 1856 - 1859, tablica z herbem (Gądeckich?) mogła zostać zdjęta z pierwotnego kościoła (czy raczej z kaplicy) i wmurowana w ścianę nowego obiektu.
Rodzi się kolejne pytanie - w którym miejscu znajdował się pierwotny, drewniany kościół z przyległą doń kaplicą. Możliwe są dwie opcje:
1. Pierwotna świątynia znajdowała się w miejscu obecnego kościoła. W takim wypadku wszystkie relikty wcześniejszego założenia zostały zniszczone
2. Pierwotna świątynia znajdowała się nieco dalej na północ, na co wskazują źródła kartograficzne z XIX wieku (co prawda mało dokładne). W takim przypadku relikty powinny się znajdować na terenie obecnego cmentarza lub przyległego pola.
,,Powiedziałem im również, aby nie pracowali w firmach produkujących narzędzia mordu i żeby wyrażali pogardę dla ludzi, którzy myślą, że takie narzędzia są nam potrzebne" - Kurt Vonnegut, Rzeźnia numer pięć