Bydgoska fabryka sygnałów kolejowych
- krzysztof drozdowski
- brak
- Posty: 545
- Rejestracja: niedziela, 29 mar 2009, 00:00
- Lokalizacja: Bydgoszcz
- Kontakt:
Bydgoska fabryka sygnałów kolejowych
Jakiś czas temu udało mi się zdobyć dokumenty polskiego pracownika tzw brygadzisty z tejże fabryki pracował tam zarówno przed wojna jak i w trakcie jest tego sporo. Jednocześnie mam prośbę o wszelkie info jakie posiadacie na temat tej fabryki i jej działalności zwłaszcza podczas wojny.
Dokładna nazwa fabryki brzmi : Bromberger Eisenbahn - Signalwerk vorm.Fiebrandt Aktiengelleschaft
Z góry dziękuję
Dokładna nazwa fabryki brzmi : Bromberger Eisenbahn - Signalwerk vorm.Fiebrandt Aktiengelleschaft
Z góry dziękuję
Re: Byfdgoska fabryka sygnałów kolejowych
Zalozona w 1868.
W 1899 firme "Eisenbahn-Signal-Bauanstalt C. Fiebrandt & Co." przeksztalcono w Sp. z o.o. Kapital firmy wynosil 500.000 marek.
W 1923 zostala zakupiona przez firme Siemens.
Przed druga wojna swiatowa zatrudniala 550-610 ludzi.
W 1939 stala sie czescia firmy Siemens.
W czasie wojny (pod koniec?) byla pod nazwa "Bromberger Industriewerke AG"
W 1899 firme "Eisenbahn-Signal-Bauanstalt C. Fiebrandt & Co." przeksztalcono w Sp. z o.o. Kapital firmy wynosil 500.000 marek.
W 1923 zostala zakupiona przez firme Siemens.
Przed druga wojna swiatowa zatrudniala 550-610 ludzi.
W 1939 stala sie czescia firmy Siemens.
W czasie wojny (pod koniec?) byla pod nazwa "Bromberger Industriewerke AG"
- krzysztof drozdowski
- brak
- Posty: 545
- Rejestracja: niedziela, 29 mar 2009, 00:00
- Lokalizacja: Bydgoszcz
- Kontakt:
Re: Byfdgoska fabryka sygnałów kolejowych
dzieki a skad te informacje??
Re: Byfdgoska fabryka sygnałów kolejowych
Miedzy innymi z Google Books. Ale dzisiaj znalazlem tu ciekawe kalendarium: http://www.pomorska.pl/apps/pbcs.dll/ar ... /560845972
1868 r. - Carl Fiebrandt zakłada warsztat przy ul. Dworcowej
1875 r. - kupuje parcelę na Okolu i zaczyna budowę nowych zakładów
1892 r. - przestawia produkcję wyłącznie na urządzenia dla zabezpieczenia ruchu kolejowego
1899 r. - z trzema firmami (Eisenbahnsignal z Braunschweigu, Siemens & Halske z Berlina i Maschinen -Fabrik Bruchsal) przedsiębiorca podpisuje umowę o utworzeniu spółki Eisenbahn-Signalbau-Anstalt, C. Fiebrandt & Co, Gesellschaft mit beschränkter Haftung in Schleusenau
1923 r. - próba wykupienia firmy z rąk niemieckich, właścicielem zostały jednak Polskie Zakłady Siemensa SA w Warszawie, należące do austriackiego Siemensa
1937 r. - Ministerstwo Komunikacji całkowicie wykluczyło firmę z bezpośrednich i pośrednich dostaw dla kolei
1939 r. (czerwiec) - powstają Bydgoskie Zakłady Przemysłowe (Bromberger Industriewerke AG) - spółka w całości należąca do kapitału szwedzkiego
1942 r. - Niemcy wprowadzili produkcję wyrobów dla górnictwa
1945 r. - 30 stycznia powstaje polski zarząd tymczasowy, od lutego do czerwca trwają intensywne starania o uratowanie wyposażenia fabryki przed wywiezieniem przez Rosjan, którzy potraktowali ją jako łup wojenny
1948 r. - firma zostaje przejęta przez skarb państwa, wkrótce dostała nazwę: Bydgoska Fabryka Sygnałów Kolejowych, Przedsiębiorstwo Państwowe Wyodrębnione
1951 r. - początek produkcji dla wojska
1955 r. - Fabrykę Sygnałów Kolejowych połączono z wybudowaną w Białych Błotach Bydgoską Fabryką Wyrobów Precyzyjnych, produkcja urządzeń kolejowych dobiegała końca
1958 r. - zmiana nazwy na Bydgoskie Zakłady Elektro-Mechaniczne "Belma"
1974 r. - połączenie "Belmy" z toruńskim APATOREM; "Belma" utraciła samodzielność i nazwę
1981 r. - zakłady oddzieliły się od APATORA, powstały Bydgoskie Zakłady Elektro-Mechaniczne EMA- BELMA
1982 r. - fabryka zyskała status przedsiębiorstwa przemysłu obronnego
1994 r. - przedsiębiorstwo państwowe zamieniło się w jednoosobową spółkę skarbu państwa "Belma" SA
2008 r. - obchody 140-lecia
-- 24 sty 2011 --
Co do kolejnosci nazw, to wyglada to tak:
do 1899 - Eisenbahn-Signal-Bauanstalt C. Fiebrandt & Co
1899 - 1923 Eisenbahn-Signal-Bauanstalt C. Fiebrandt & Co GmbH
1923 - 1939 Bromberger Eisenbahnsignalwerk vorm. Fiebrandt AG
1939 - Bydgoskie Zaklady Przemyslowe
W czasie wojny powrocono chyba do nazwy "Bromberger Eisenbahnsignalwerk vorm. Fiebrandt AG" bo widzialem kiedys w internecie tabliczki firmowe z ta nazwa z 1942 roku.
1868 r. - Carl Fiebrandt zakłada warsztat przy ul. Dworcowej
1875 r. - kupuje parcelę na Okolu i zaczyna budowę nowych zakładów
1892 r. - przestawia produkcję wyłącznie na urządzenia dla zabezpieczenia ruchu kolejowego
1899 r. - z trzema firmami (Eisenbahnsignal z Braunschweigu, Siemens & Halske z Berlina i Maschinen -Fabrik Bruchsal) przedsiębiorca podpisuje umowę o utworzeniu spółki Eisenbahn-Signalbau-Anstalt, C. Fiebrandt & Co, Gesellschaft mit beschränkter Haftung in Schleusenau
1923 r. - próba wykupienia firmy z rąk niemieckich, właścicielem zostały jednak Polskie Zakłady Siemensa SA w Warszawie, należące do austriackiego Siemensa
1937 r. - Ministerstwo Komunikacji całkowicie wykluczyło firmę z bezpośrednich i pośrednich dostaw dla kolei
1939 r. (czerwiec) - powstają Bydgoskie Zakłady Przemysłowe (Bromberger Industriewerke AG) - spółka w całości należąca do kapitału szwedzkiego
1942 r. - Niemcy wprowadzili produkcję wyrobów dla górnictwa
1945 r. - 30 stycznia powstaje polski zarząd tymczasowy, od lutego do czerwca trwają intensywne starania o uratowanie wyposażenia fabryki przed wywiezieniem przez Rosjan, którzy potraktowali ją jako łup wojenny
1948 r. - firma zostaje przejęta przez skarb państwa, wkrótce dostała nazwę: Bydgoska Fabryka Sygnałów Kolejowych, Przedsiębiorstwo Państwowe Wyodrębnione
1951 r. - początek produkcji dla wojska
1955 r. - Fabrykę Sygnałów Kolejowych połączono z wybudowaną w Białych Błotach Bydgoską Fabryką Wyrobów Precyzyjnych, produkcja urządzeń kolejowych dobiegała końca
1958 r. - zmiana nazwy na Bydgoskie Zakłady Elektro-Mechaniczne "Belma"
1974 r. - połączenie "Belmy" z toruńskim APATOREM; "Belma" utraciła samodzielność i nazwę
1981 r. - zakłady oddzieliły się od APATORA, powstały Bydgoskie Zakłady Elektro-Mechaniczne EMA- BELMA
1982 r. - fabryka zyskała status przedsiębiorstwa przemysłu obronnego
1994 r. - przedsiębiorstwo państwowe zamieniło się w jednoosobową spółkę skarbu państwa "Belma" SA
2008 r. - obchody 140-lecia
-- 24 sty 2011 --
Co do kolejnosci nazw, to wyglada to tak:
do 1899 - Eisenbahn-Signal-Bauanstalt C. Fiebrandt & Co
1899 - 1923 Eisenbahn-Signal-Bauanstalt C. Fiebrandt & Co GmbH
1923 - 1939 Bromberger Eisenbahnsignalwerk vorm. Fiebrandt AG
1939 - Bydgoskie Zaklady Przemyslowe
W czasie wojny powrocono chyba do nazwy "Bromberger Eisenbahnsignalwerk vorm. Fiebrandt AG" bo widzialem kiedys w internecie tabliczki firmowe z ta nazwa z 1942 roku.
- krzysztof drozdowski
- brak
- Posty: 545
- Rejestracja: niedziela, 29 mar 2009, 00:00
- Lokalizacja: Bydgoszcz
- Kontakt:
Re: Byfdgoska fabryka sygnałów kolejowych
tak podczas wojny była pod nazwą Bromberger Eisenbahnsignalwerk vorm. Fiebrandt AG potwierdzają to również dokumenty fabryczne.
Re: Byfdgoska fabryka sygnałów kolejowych
To ja dopowiem, że "Belma" produkowała m.in. sygnały dźwiękowe (klaksony) do Syrenki (takie czarne, bakelitowe), sygnały dźwiękowe do Opla Kadetta (zrobiłem
jak to zobaczyłem w moim kadeciku) i zapalniki do granatów (to w zakładzie B.Błotach)
Z harcerskim pozdrowieniem
SALAMON
SALAMON
-
monter1951
- brak
- Posty: 444
- Rejestracja: niedziela, 26 lut 2012, 19:38
Re: Byfdgoska fabryka sygnałów kolejowych
salamon pisze:To ja dopowiem, że "Belma" produkowała m.in. sygnały dźwiękowe (klaksony) do Syrenki (takie czarne, bakelitowe), sygnały dźwiękowe do Opla Kadetta (zrobiłemjak to zobaczyłem w moim kadeciku) i zapalniki do granatów (to w zakładzie B.Błotach)
Dział sygnałów dźwiękowych rozbudowany został po zakupie licencji Fiata. Belma produkowała też kondensatory elektrolityczne, aparaturę dla górnictwa ( na Grunwaldzkiej była komora wybuchowa do sprawdzania szczelności obudów przeciwwybuchowych) ,szafy elektryczne do wagonów kolejowych. Na ulicy Granicznej, tam gdzie teraz jest bazar była bakieliciarnia (a robili tam spieki do aparatury) i dział transportu.
Galwanizernia zasilana była spawarkami. Pod domem kultury (obecnie Izba Skarbowa) był dość spory schron plot.
Re: Byfdgoska fabryka sygnałów kolejowych
W latach 1985-87 miałem przyjemność podróżować pociągami na trasie Warszawa – Ryga, Prawie 3 dniową podróż odbywałem w wagonie który wchodził w skład pociągu Berlin – Moskwa. Wagony produkcji ZSRR były wyposażone w szafy elektryczne z Bydgoszczy. Byłem dumny że na tabliczce znamionowej producenta widniała nazwa Belma Bydgoszcz 
Re: Byfdgoska fabryka sygnałów kolejowych
salamon pisze:To ja dopowiem, że "Belma" produkowała m.in. sygnały dźwiękowe (klaksony) do Syrenki (takie czarne, bakelitowe), sygnały dźwiękowe do Opla Kadetta (zrobiłemjak to zobaczyłem w moim kadeciku) i zapalniki do granatów (to w zakładzie B.Błotach)
Propos sygnałów dźwiękowych, ostatnio znalazłem kartonik z kompletem nowych nie używanych sygnałów produkcji naszej Belmy, nawet była instrukcja i karta gwarancyjna z datą 82r.
Jeśli ktoś jest zainteresowany mogę wrzucić zdjęcia
Re: Byfdgoska fabryka sygnałów kolejowych
kris_bdg pisze:salamon pisze:To ja dopowiem, że "Belma" produkowała m.in. sygnały dźwiękowe (klaksony) do Syrenki (takie czarne, bakelitowe), sygnały dźwiękowe do Opla Kadetta (zrobiłemjak to zobaczyłem w moim kadeciku) i zapalniki do granatów (to w zakładzie B.Błotach)
Propos sygnałów dźwiękowych, ostatnio znalazłem kartonik z kompletem nowych nie używanych sygnałów produkcji naszej Belmy, nawet była instrukcja i karta gwarancyjna z datą 82r.
Jeśli ktoś jest zainteresowany mogę wrzucić zdjęcia
Dawaj, dawaj
Z harcerskim pozdrowieniem
SALAMON
SALAMON
Re: Bydgoska fabryka sygnałów kolejowych
Fabryka w latach 1930-tych
- Załączniki
-
- 1939.jpg (196.73 KiB) Przejrzano 7437 razy
-
- 1933.jpg (195.24 KiB) Przejrzano 7437 razy
-
monter1951
- brak
- Posty: 444
- Rejestracja: niedziela, 26 lut 2012, 19:38
Re: Bydgoska fabryka sygnałów kolejowych
Pierwsze zdjęcie pochodzi z lat 60-tych, urządzenia (łączniki) dla górnictwa.
Re: Bydgoska fabryka sygnałów kolejowych
zdjęcie tabliczki znamionowej z 1928r. (zdjęcie znalazłem na forum.modelarstwo.info)
