Bocznica kolejowa do gazowni i rzeźni

Wszystko co związane z koleją
Awatar użytkownika
Hrab
brak
Posty: 1855
Rejestracja: sobota, 23 sty 2010, 19:51

Bocznica kolejowa do gazowni i rzeźni

Post autor: Hrab »

Ostatnio przeszedłem kawałek śladem bocznicy kolejowej do gazowni, rzeźni i innych dawnych zakładów.
Na tę okoliczność otworzyłem ten wątek, chociaż temat tej bocznicy pojawił się za sprawą MWS w wątku o elektrowni węglowej:
viewtopic.php?f=95&t=4083&p=28223&hilit=bocznica+do+gazowni#p28223

MWS pisze:Bocznicę wybudowano na potrzeby rzeźni miejskiej (1890). Z biegiem czasu powstał szereg jej rozgałęzień obejmujący swoim zasięgiem okoliczne
zakłady - firmy: Meiwald, Schmidt, Kolwitz, Ein- und Verkaufsverein Bleichfedle, Zimmermann, Krause und die Maschinenfabrik von H. Böttcher,
oraz właśnie gazownię.


Obrazek
Bocznica odchodzi na południe od dawnej linii kolejowej zaraz za Biedronką przy Kamiennej, czyli za dawną fabryka puszek (też temat wart opracowania, bo to i owo po niej zostało).
Dalej były rozgałęzienia do fabryk m.in. : H. Krause, H. Böttcher, potem do magazynów handlowych Kolwitza. Była jeszcze jakaś firemka na samym rogu Chodkiewicza i Sułkowskiego w obecnym przebiegu (dawniej Sułkowskiego biegła prosto do Chodkiewicza, bez obecnego łuku i się kończyła). Następnie dłuższy odcinek bez odgałęzień. Przed Bazyliką św. Wincentego à Paulo tory rozgałęziały się. Jedna nitka szła do rzeźni, druga do warsztatów (stoją do dziś – potem miało to miejsce coś wspólnego z tramwajami - temat też do rozszyfrowania) i trzecia nitka szła prosto do Jagiellońskiej i dalej do gazowni.
Obecnie ślad torowiska pozostał niemal nienaruszony na odcinku między Kamienną, a skrzyżowaniem Sułkowskiego z Chodkiewicza. Są to tereny bardzo zapuszczone. Na odcinku dawnych magazynów Kolwitza płot jest przesunięty na tory i pozostała tylko wąska ścieżka zarośnięta krzakami, które tej ciepłej zimy zaczęły puszczać listki. Po jej drugiej stronie są ogródki działkowe. Są one skansenem architektury działkowej. Temat na osobny watek. Czas tam się zatrzymał kilkadziesiąt lat temu jak obok jeździły parowozy z węglem i wieprzowiną.
Dalej torowisko zostało zajęte przez wybudowane później ulice. Może być jakiś ślad po linii do rzeźni wzdłuż ulicy Berwińskiego przy wspomnianych warsztatach. Tam jeszcze się nie przyjrzałem. Na terenie tym znajduje się Muzeum Dyplomacji i Uchodźstwa Polskiego. Willa przez nie zajmowana musiała mieć coś wspólnego z warsztatami do których wchodziło środkowe odgałęzienie bocznicy.
Załączniki
Odgałęzienie od Kamiennej.JPG
Odgałęzienie od Kamiennej.JPG (196.75 KiB) Przejrzano 8970 razy
Widok na Kamienną.JPG
Widok na Kamienną.JPG (198.9 KiB) Przejrzano 8970 razy
2.JPG
2.JPG (193.99 KiB) Przejrzano 8970 razy
3.JPG
3.JPG (198.41 KiB) Przejrzano 8970 razy
Lidka
brak
Posty: 1753
Rejestracja: środa, 6 maja 2009, 23:00

Re: Bocznica kolejowa do gazowni i rzeźni

Post autor: Lidka »

Dzieki Hrab. Bardzo mnie to ciekawiło.
Awatar użytkownika
Hrab
brak
Posty: 1855
Rejestracja: sobota, 23 sty 2010, 19:51

Re: Bocznica kolejowa do gazowni i rzeźni

Post autor: Hrab »

Dalsze zdjęcia z mapką satelitarną tego pierwszego odcinka bocznicy.
Załączniki
Bocznica.jpg
Bocznica.jpg (199.52 KiB) Przejrzano 8959 razy
Rozgałęzienie do Kolwitza.JPG
Rozgałęzienie do Kolwitza.JPG (198.46 KiB) Przejrzano 8959 razy
Początek przewężenia.JPG
Początek przewężenia.JPG (198.07 KiB) Przejrzano 8959 razy
Przewężenie.JPG
Przewężenie.JPG (199.32 KiB) Przejrzano 8959 razy
Przybudówki w przewężeniu.JPG
Przybudówki w przewężeniu.JPG (197.75 KiB) Przejrzano 8959 razy
lisiogonek
brak
Posty: 246
Rejestracja: wtorek, 12 kwie 2011, 18:50

Re: Bocznica kolejowa do gazowni i rzeźni

Post autor: lisiogonek »

Hrab - Twoje relacje zawsze mnie wciągają i skądinąd wygląda jakbyś interesował się tym co i mnie interesuje... :1 Chociaż akurat jestem skoncentrowany na Wyrzyskiej Kolei Powiatowej to lubię poznawać historię i stan obecny obiektów naszego grodu nad Brdą :)
Awatar użytkownika
Hrab
brak
Posty: 1855
Rejestracja: sobota, 23 sty 2010, 19:51

Re: Bocznica kolejowa do gazowni i rzeźni

Post autor: Hrab »

Co do zainteresowań, to na pewno mamy podobne. Ja kiedyś obszedłem lub objechałem wszystkie torowiska kolejek powiatowych na zachód od Bydgoszczy do linii Nakła i nieco się nawojowałem z PKP i konserwatorem zabytków o ich zachowanie. Kiedyś rozpoznawałem wszystkie typy lokomotyw i parowozów.
Wracając do tematu – na zdjęciach wyjście bocznicy z przesmyku między Kolwitzem i ogródkami. Dalej bocznica biegła niedaleko szpaleru topól przy płocie UKW, a może nawet po chodniku lub asfalcie obecnego pasa ulicy (kiedyś był tylko jeden pas, ten od strony policji). Następnie tory szły nasypem przed frontem nowej biblioteki UKW. Zaraz za nasypem, na miejscu biblioteki, były ogródki działkowe.
Załączniki
Wylot na Sułkowskiego 1.JPG
Wylot na Sułkowskiego 1.JPG (198.51 KiB) Przejrzano 8905 razy
Wylot na Sułkowskiego 2.JPG
Wylot na Sułkowskiego 2.JPG (196.61 KiB) Przejrzano 8905 razy
Budynek narożny.JPG
Budynek narożny.JPG (198.93 KiB) Przejrzano 8905 razy
Topole.JPG
Topole.JPG (191.53 KiB) Przejrzano 8905 razy
Awatar użytkownika
BYDZIAK 1958
brak
Posty: 7172
Rejestracja: czwartek, 29 gru 2011, 20:51

Re: Bocznica kolejowa do gazowni i rzeźni

Post autor: BYDZIAK 1958 »

Znalazłem ciekawe zdjęcie, rodzaju 'gazetowego', z rejonu dzisiejszej ul Ogińskiego. Zrobione było mniej więcej w tym miejscu:
(fotka z 'sv')
Obrazek

Zdjęcie jest z nk, z profilu "Spacer po starej Bydgoszczy"
Załączniki
tory.JPG
tory.JPG (79.23 KiB) Przejrzano 8869 razy
Awatar użytkownika
Hrab
brak
Posty: 1855
Rejestracja: sobota, 23 sty 2010, 19:51

Re: Bocznica kolejowa do gazowni i rzeźni

Post autor: Hrab »

Na odcinku przed biblioteką UKW pociąg jechał nasypem przed płotami działek. Nie było tu ulicy, resztę terenu zajętego obecnie przez ulicę Ogińskiego zajmował trawiasty nieużytek. To jest właśnie miejsce ze zdjęcia Bydziaka. Główna ulica będąca przedłużeniem Sułkowskiego biegła bezpośrednio przy stadionie Polonii. Na tym odcinku chodziłem po szynach bocznicy ćwicząc z kolegami równowagę, gdy szliśmy na religię do bazyliki. Tak przy okazji – tam na Szymanowskiego widywałem latarnika zapalającego lampy gazowe, chyba ostatnie w mieście. Czasem widywałem pociąg do rzeźni. Nie pamiętam torów na wprost do gazowni, może zlikwidowano je wcześniej, a może zapamiętałem tylko jakieś transporty do rzeźni ze względu na żywy ładunek.
Potem pociąg do rzeźni jechał przy płocie tego tajemniczego zakładu, gdzie jest Muzeum Dyplomacji i Uchodźstwa. Korciło mnie namalować jadący tu parowóz i bydlęce wagony np. wyjeżdżające z Focusa. Nie mam niestety umiejętności Bydziaka i stosownych narzędzi.
Załączniki
II odcinek sat..jpg
II odcinek sat..jpg (196.65 KiB) Przejrzano 8863 razy
1.jpg
1.jpg (186.72 KiB) Przejrzano 8863 razy
2.jpg
2.jpg (197.23 KiB) Przejrzano 8863 razy
3.jpg
3.jpg (196.43 KiB) Przejrzano 8863 razy
4.jpg
4.jpg (191.98 KiB) Przejrzano 8863 razy
5.jpg
5.jpg (188.92 KiB) Przejrzano 8863 razy
Awatar użytkownika
BYDZIAK 1958
brak
Posty: 7172
Rejestracja: czwartek, 29 gru 2011, 20:51

Re: Bocznica kolejowa do gazowni i rzeźni

Post autor: BYDZIAK 1958 »

Hrab pisze:(...)
Potem pociąg do rzeźni jechał przy płocie tego tajemniczego zakładu, gdzie jest Muzeum Dyplomacji i Uchodźstwa. Korciło mnie namalować jadący tu parowóz i bydlęce wagony np. wyjeżdżające z Focusa. Nie mam niestety umiejętności Bydziaka i stosownych narzędzi.


Te dawne 'rysunki z pamięci', które kiedyś pokazałem, zrobiłem długopisem. Zresztą będę musiał narysować na nowo miejsce przy Nakielskiej.(Nie wiem czy mi się to uda, bo 'umiejętności' pomału zanikają. :D ) 'Murek oporowy' nie był tam taki długi i do tego były obok schodki... Tak to pokazała scena na 'Sąsiadach', z której nie dawno 'wyjąłem' kadr'

Czy to miejsce zajmował 'tajemniczy zakład' ?
http://goo.gl/maps/Q8lQ6

Możliwe, że należało to do MZK. W latach osiemdziesiątych, przez dłuższy czas stał tam, widoczny od ulicy, taki dziwny wagonik, który po latach widziałem na Toruńskiej.
(Kadr z filmiku)
Załączniki
dziwny wagonik
dziwny wagonik
coś.JPG (26.48 KiB) Przejrzano 8837 razy
Awatar użytkownika
Hrab
brak
Posty: 1855
Rejestracja: sobota, 23 sty 2010, 19:51

Re: Bocznica kolejowa do gazowni i rzeźni

Post autor: Hrab »

Jak wspomniałem na początku, mnie też ten zakład tez kojarzył się z MZK - z warsztatami robót torowych. Ten chłopiec na starym zdjęciu stoi na rozjeździe do tego zakładu, a za nim jest rozjazd do rzeźni. Na planie z 1914 roku jest tam jakaś ślusarnia. Może produkowali coś na potrzeby przemysłu mięsnego, tory do transportu tusz itp.?
Załączniki
Schles. Montan.jpg
Schles. Montan.jpg (199.74 KiB) Przejrzano 8823 razy
2.jpg
2.jpg (191.3 KiB) Przejrzano 8823 razy
3.jpg
3.jpg (198.52 KiB) Przejrzano 8823 razy
4.jpg
4.jpg (181.48 KiB) Przejrzano 8823 razy
5.jpg
5.jpg (190.67 KiB) Przejrzano 8823 razy
jaras
BSMZ Bunkier
Posty: 2965
Rejestracja: środa, 4 sty 2012, 00:24
Lokalizacja: BYDGOSZCZ-WYŻYNY

Re: Bocznica kolejowa do gazowni i rzeźni

Post autor: jaras »

Ja pamiętam z terażniejszości że był tam duży serwis oponiarski "Sowkam".
wichura
brak
Posty: 1177
Rejestracja: środa, 9 sty 2013, 13:53
Lokalizacja: B-szcz

Re: Bocznica kolejowa do gazowni i rzeźni

Post autor: wichura »

Zwróćcie uwagę, że bocznica do rzeźni krzyżowała się z szynami na Chodkiewicza prowadzącymi na Bielawy (a kiedyś trasa była dłuższa i trójkąt manewrowy był dopiero przy Głowackiego) oraz krótko także i na Jurasza.
Później (co ja pamiętam) częśc torów rozebrano, a trasa została skrócona. Ale jeszcze w latach 90-tych bocznica kończyła się przy ogródkach działkowych jakieś 50 m przed jezdnią. Pamiętam jak stały tam wagony towarowe... Zaś boczne odgałęzienia na teren PHSu (obecnie teren Asa) dochodziły do murku przy chodniku na Chodkiewicza, zaś towary do magazynów PHSu ładowano bezpośrednio na rampę wzdłuż budynków.
Awatar użytkownika
bunkier
brak
Posty: 5306
Rejestracja: czwartek, 9 paź 2008, 23:00
Lokalizacja: Bydgoszcz
Kontakt:

Re: Bocznica kolejowa do gazowni i rzeźni

Post autor: bunkier »

Kiedyś już prezentowałem to zdjęcie.
Widoczny przejazd kolejowy przez ul. Gdańską:
Załączniki
Przejazd1.jpg
Przejazd1.jpg (81.75 KiB) Przejrzano 8708 razy
Awatar użytkownika
Hrab
brak
Posty: 1855
Rejestracja: sobota, 23 sty 2010, 19:51

Re: Bocznica kolejowa do gazowni i rzeźni

Post autor: Hrab »

To musi być zdjęcie z początku wieku. Jeszcze nie widać tu fabryki puszek, za którą zaczyna się bocznica.
Awatar użytkownika
GrapHite
BSMZ Bunkier
Posty: 6984
Rejestracja: wtorek, 16 gru 2008, 00:00

Re: Bocznica kolejowa do gazowni i rzeźni

Post autor: GrapHite »

Hrab pisze:To musi być zdjęcie z początku wieku. Jeszcze nie widać tu fabryki puszek, za którą zaczyna się bocznica.

Jeśli by była na zdjęciu i tak by nie było widać :(
"Czekając na idealny moment, możesz nigdy nie rozpocząć dzieła. Zaczynaj już! Zaczynaj tam, gdzie jesteś i jako ten, kim jesteś" - H. Jackson Brown
Awatar użytkownika
BYDZIAK 1958
brak
Posty: 7172
Rejestracja: czwartek, 29 gru 2011, 20:51

Re: Bocznica kolejowa do gazowni i rzeźni

Post autor: BYDZIAK 1958 »

Fragment zdjęcia z zaznaczonym przebiegiem torowiska w rejonie Jagiellońskiej. Strzałka pokazuje dwuosiowy wagonik towarowy.
Załączniki
tory J.JPG
tory J.JPG (47.93 KiB) Przejrzano 8635 razy
monter1951
brak
Posty: 444
Rejestracja: niedziela, 26 lut 2012, 19:38

Re: Bocznica kolejowa do gazowni i rzeźni

Post autor: monter1951 »

Bocznica kolejowa przy skrzyżowaniu ulic Józefa Sułkowskiego i Sportowej w roku 1943.
Załączniki
img629.jpg
img629.jpg (48.52 KiB) Przejrzano 8623 razy
Awatar użytkownika
BYDZIAK 1958
brak
Posty: 7172
Rejestracja: czwartek, 29 gru 2011, 20:51

Re: Bocznica kolejowa do gazowni i rzeźni

Post autor: BYDZIAK 1958 »

^^^ Warto, dla porównania pokazać to miejsce jak wygląda dzisiaj. Dodam, że widziałem już kiedyś to, lub podobne zdjęcie. Przy Chodkiewicza też się krzyżował tor tramwajowy z kolejowym. Ale tam były tylko przetoki z docelowymi towarami, więc chyba nie kolidowało to w sposób odczuwalny z ruchem tramwajowym.
Załączniki
dawne tory.JPG
dawne tory.JPG (38.72 KiB) Przejrzano 8603 razy
escobar
brak
Posty: 113
Rejestracja: czwartek, 9 maja 2013, 12:01

Re: Bocznica kolejowa do gazowni i rzeźni

Post autor: escobar »

na http://www.skyscrapercity.com
można znaleźć archiwalne zdjęcie bocznicy kolejowej na wysokości nieistniejących już ogrodów działkowych "Swoboda"
widać doskonale biegnące tam tory, ogrodzenie działek, oraz rosnącą trawę - na miejscu, gdzie teraz jest ulica Ogińskiego...
ps. nie wklejam fotki, ani dokładnej lokalizacji, bo nie pamiętam czy jest w zakładce: Bydgoszcz na starej fotografii? Bydgoszcz w PRL?
Awatar użytkownika
BYDZIAK 1958
brak
Posty: 7172
Rejestracja: czwartek, 29 gru 2011, 20:51

Re: Bocznica kolejowa do gazowni i rzeźni

Post autor: BYDZIAK 1958 »

^^^ Link odsyła ogólnie do ssc. Mógłbyś dać docelowy, do wątku?
Awatar użytkownika
Hrab
brak
Posty: 1855
Rejestracja: sobota, 23 sty 2010, 19:51

Re: Bocznica kolejowa do gazowni i rzeźni

Post autor: Hrab »

Przeglądając plany zauważyłem, że w 1900 roku istnieje wyłącznie bocznica do rzeźni.
Natomiast w 1908 roku jest bocznica do rzeźni i gazowni, a nie ma jeszcze do tej ślusarni między nimi.
Jest tu pewna sprzeczność z informacją w Wikipedii o powstaniu bocznicy już w 1890 roku:
Do wytwarzania gazu używano węgla górnośląskiego oraz angielskiego. Dla ułatwienia transportu, w 1890 roku wybudowano własną bocznicę kolejową, która wiodła wzdłuż dzisiejszej ul. Ogińskiego. W 1909 roku przewinęło się przez gazownię 1219 wagonów o łącznym ładunku 17,5 tys. ton. W 1910 roku, m.in. dla rozładunku wagonów z bocznicy oraz barek na Brdzie, powstała kolejka wisząca o napędzie elektrycznym.
Załączniki
1900.jpg
1900.jpg (199.96 KiB) Przejrzano 8556 razy
1908 Pharus.jpg
1908 Pharus.jpg (196.79 KiB) Przejrzano 8556 razy
ODPOWIEDZ