Mosty przy dawnej papierni

Awatar użytkownika
BYDZIAK 1958
brak
Posty: 7172
Rejestracja: czwartek, 29 gru 2011, 20:51

Mosty przy dawnej papierni

Post autor: BYDZIAK 1958 »

Budowany prawie 10 lat temu, jest obecnie częścią trasy W-Z. Ma obiecane towarzystwo. Za czas, raczej wciąż nie określony, zyska po swojej wschodniej stronie 'bliźniaka'. Drobną ciekawostką są schodki, zejścia pod most. Korzystanie z nich utrudniają przeszkody w postaci barierek. To być może pozostałość po czasach, (tak się kiedyś działo w okresach zimowych, przy moście kr. Jadwigi - zejścia schodami były blokowane), w których 'oszczędzano' na np. odśnieżaniu takich schodów.
Załączniki
Widok od strony zachodniej.
Widok od strony zachodniej.
P1.JPG (69.88 KiB) Przejrzano 9627 razy
Widok od strony wschodniej.
Widok od strony wschodniej.
P2.JPG (121.18 KiB) Przejrzano 9627 razy
Wspomniana barierka grodząca zejście schodami.
Wspomniana barierka grodząca zejście schodami.
P3.JPG (100.91 KiB) Przejrzano 9627 razy
Pozostałość po drodze dojazdowej do 'starego mostu'.
Pozostałość po drodze dojazdowej do 'starego mostu'.
P4.JPG (86.12 KiB) Przejrzano 9627 razy
Awatar użytkownika
BYDZIAK 1958
brak
Posty: 7172
Rejestracja: czwartek, 29 gru 2011, 20:51

Re: Mosty przy dawnej papierni.

Post autor: BYDZIAK 1958 »

^^^ Coś mi się zdaje, że ta droga dojazdowa, była bardziej po prawej stronie, w obecnych chaszczach. Teraz tam jest na końcu barierka. Tak mi to się wydaje, po obejrzeniu widoku 'ostatniego momentu', w którym oba mosty, stary drewniany i nowy budowany, stały równocześnie obok siebie.
Kawałek filmu:
https://www.youtube.com/watch?v=c2hyv-5im8E
Załączniki
S 1.JPG
S 1.JPG (86.98 KiB) Przejrzano 9610 razy
Kadr z VHS
Kadr z VHS
mostsiedlecka.JPG (50.37 KiB) Przejrzano 9610 razy
Awatar użytkownika
Hrab
brak
Posty: 1855
Rejestracja: sobota, 23 sty 2010, 19:51

Re: Mosty przy dawnej papierni.

Post autor: Hrab »

Droga dojazdowa do starego mostu jest widoczna z obu stron rzeki. Wstawiam jeszcze jeden kard z tego filmu.
Ten most, mimo że drewniany, to nie był pierwotny przedwojenny lub odbudowany po wojnie most z tego miejsca. Był on zbudowany w latach 70 -tych przez saperów w miejsce starego mostu, który był bardzo wąski, niski i w złym stanie, nie pamiętam, czy nawet nie było tam świateł do sterowania ruchem. Miał nawierzchnię z desek.
Załączniki
3.JPG
3.JPG (37.39 KiB) Przejrzano 9605 razy
Awatar użytkownika
BYDZIAK 1958
brak
Posty: 7172
Rejestracja: czwartek, 29 gru 2011, 20:51

Re: Mosty przy dawnej papierni.

Post autor: BYDZIAK 1958 »

Hrab pisze:Ten most, mimo że drewniany, to nie był pierwotny przedwojenny lub odbudowany po wojnie most z tego miejsca. Był on zbudowany w latach 70 -tych przez saperów w miejsce starego mostu, który był bardzo wąski, niski i w złym stanie


^^^ Pamiętam budowę tego 'mostu saperskiego', ale nie mogę sobie przypomnieć tego 'starego'.
Czy taki tam był? "Kładkę" pamiętam dobrze. Była solidna. Nie pamiętam innej możliwości przedostania się na druga stronę, - tylko po niej. Na starszych mapach, zaznaczona jest tylko ta kładka. Więc tym bardziej zaczynam wątpić w istnienie tam, nawet słabego, wąskiego mostu.

Ta kładka występuje na tylko dwóch, znanych mi zdjęciach. Jedno, które już pokazałem, 'zmontowałem' z kadrów na starym filmie. Drugie, znalazłem jakiś czas temu w necie, (nie pamiętam już, czy na 'WB','SB', czy gdzie indziej). Pokazuje grupę młodych dziewczyn, z tą właśnie kładką w tle. W głębi, w lewej części zdjęcia, widać domki na ul. Żeglarskiej.
Obecnie, po kładce, zachował się tylko kawałek betonowego przyczółka, na końcu cypla.
Załączniki
kładka.JPG
kładka.JPG (16.27 KiB) Przejrzano 9583 razy
Jachcice.JPG
Jachcice.JPG (75.31 KiB) Przejrzano 9583 razy
po kładce 0.JPG
po kładce 0.JPG (96.09 KiB) Przejrzano 9583 razy
po kładce 1.JPG
po kładce 1.JPG (93.87 KiB) Przejrzano 9583 razy
po kładce 2.JPG
po kładce 2.JPG (134.75 KiB) Przejrzano 9583 razy
po kładce 3.JPG
po kładce 3.JPG (120.42 KiB) Przejrzano 9583 razy
krajan
BSMZ Bunkier
Posty: 2454
Rejestracja: sobota, 23 kwie 2011, 19:48
Kontakt:

Re: Mosty przy dawnej papierni.

Post autor: krajan »

Po prawej bocznica kolejowa do papierni, po lewej sama papiernia, oraz dwa mosty.
Załączniki
Mosty z biegiem rzek, Brda i Kanał Bydgoski tom II
Mosty z biegiem rzek, Brda i Kanał Bydgoski tom II
Schowek01.jpg (113.05 KiB) Przejrzano 9579 razy
Awatar użytkownika
Hrab
brak
Posty: 1855
Rejestracja: sobota, 23 sty 2010, 19:51

Re: Mosty przy dawnej papierni.

Post autor: Hrab »

Jest założony na Forum dział mostowy, a wstawiacie pięć mostów do jednego wątku.
Jak nieco poszerzyć koło, to wokół papierni zbierze się ich dziesięć lub więcej. Kto się w tym połapie za jakiś czas?
Według mnie kładka to jedna rzecz, a pierwotny drewniany most drogowy, to rzecz druga. Kładka była stara, przedwojenna i była na samym cyplu przy wlocie kanału. Potem nieco w górę rzeki, czyli miedzy dawną kładką, a obecnym betonowym mostem, zbudowano drewniany most drogowy. Był on wąski i niski. Wydaje mi się, że jednokierunkowy. Może pochodził z lat 50-tych, 60-tych. W połowie lat 70-tych (raczej drugiej) saperzy w ekspresowym tempie zbudowali nowy most drewniany, wyższy i dwukierunkowy. To ten na zdjęciach z filmiku. Nie pamiętam, czy był wybudowany na miejscu starego, czy obok, ale raczej tuz obok, niemal stycznie do starego, by nie likwidować przeprawy w tym miejscu na czas budowy.
Kładka w kolorze brązu, most na niebiesko
Załączniki
Most i kładka.JPG
Most i kładka.JPG (159.27 KiB) Przejrzano 9559 razy
Awatar użytkownika
MWS
brak
Posty: 437
Rejestracja: wtorek, 8 mar 2011, 01:02

Re: Mosty przy dawnej papierni.

Post autor: MWS »

@ Bydziak
- foto - wspaniałe - znalezisko rozwiewające wszelkie, ewentualne, wątpliwości.

@Hrab
Skoro temat o mostach, nie rozumiem dlaczego nie opiewasz wspaniałego mostu i „głównej przeprawy mostowej w tym rejonie”,
na terenach Petersona, o którym z takim zacięciem pisałeś tutaj:
viewtopic.php?f=101&t=6236&p=42523&hilit=most#p42523

Te ceglane słupy widać na zdjęciu płotu wzdłuż ślepego odcinka ulicy Młyńskiej prowadzącej kiedyś do dolnego młyna i dalej przez most na drugą stronę Brdy. Tu właśnie była kiedyś główna przyprawa mostowa w tym rejonie o znaczeniu takim jak dzisiaj betonowy most Waleriana Hypszera.
Awatar użytkownika
Hrab
brak
Posty: 1855
Rejestracja: sobota, 23 sty 2010, 19:51

Re: Mosty przy dawnej papierni.

Post autor: Hrab »

Myślę, że układ, który tam opisałem i poparłem mapką, nie był nigdy w rzeczywistości zrealizowany i most był jednak po drugiej stronie kanału, czyli w miejscu kładki. Ta mapa była opracowana jeszcze na etapie budowy kanału i minęła się z późniejszą rzeczywistością o jakieś 30 metrów.
Mam więcej mapek z tej okolicy. Wstawię je. Różnie wyglądały przeprawy w tym miejscu.
W kwestii mostu drewnianego powyżej kładki (w górę rzeki), to jeździłem tędy (przez ten most) w tamtych latach 3 razy w tygodniu rowerem na działkę przy Głuchej i pamiętam, że był stary most i potem nowy. Pamiętam budowę. Nie pamiętam na pewno, czy powstał na tym samym miejscu i tych samych palach, czy tuż obok, czy to była generalna modernizacja, czy odbudowa, czy budowa nowego obok starego.
Awatar użytkownika
Hrab
brak
Posty: 1855
Rejestracja: sobota, 23 sty 2010, 19:51

Re: Mosty przy dawnej papierni.

Post autor: Hrab »

Mapki z różnych lat. Także zdjęcia lotnicze. W sumie w tym miejscu, czy raczej rejonie, mówimy o przynajmniej czterech lokalizacjach różnych mostów na Brdzie, włącznie z mostem betonowym, nie licząc tej wątpliwej (raczej teoretycznej) z 1914 roku.
Załączniki
1908.JPG
1908.JPG (194.45 KiB) Przejrzano 9545 razy
1914.JPG
1914.JPG (191.3 KiB) Przejrzano 9545 razy
1921.JPG
1921.JPG (185.91 KiB) Przejrzano 9545 razy
1933 WIG.JPG
1933 WIG.JPG (197.14 KiB) Przejrzano 9545 razy
1933.JPG
1933.JPG (197.2 KiB) Przejrzano 9545 razy
1937.JPG
1937.JPG (188.17 KiB) Przejrzano 9545 razy
1939.JPG
1939.JPG (196.92 KiB) Przejrzano 9545 razy
1941 LOTNICZE.JPG
1941 LOTNICZE.JPG (180.94 KiB) Przejrzano 9545 razy
1941.JPG
1941.JPG (193.12 KiB) Przejrzano 9545 razy
1944 LOTNICZE.JPG
1944 LOTNICZE.JPG (180.25 KiB) Przejrzano 9545 razy
1945 pol.JPG
1945 pol.JPG (196.69 KiB) Przejrzano 9545 razy
Awatar użytkownika
Maciej Kulesza
brak
Posty: 1434
Rejestracja: poniedziałek, 1 cze 2009, 21:08

Re: Mosty przy dawnej papierni.

Post autor: Maciej Kulesza »

Pięknie Panowie. Doskonale! Gratuluję!
Awatar użytkownika
BYDZIAK 1958
brak
Posty: 7172
Rejestracja: czwartek, 29 gru 2011, 20:51

Re: Mosty przy dawnej papierni.

Post autor: BYDZIAK 1958 »

Na mapce z 1914 jest zaznaczony most, dla mnie 'tajemniczy'. Chciałem później o niego spytać, no ale skoro się tu w temacie pokazał...
Miejsce sprawia wrażenie, że był on tam przed zbudowaniem Nowego Kanału. I być może to zmiany w tamtym rejonie, spowodowane budową nowej drogi wodnej i korektą koryta Brdy, wymusiły jego rozbiórkę. Chyba nie zachowały się żadne jego zdjęcia czy rysunki.

Obrazek

Wracając do map pokazanych przez Hraba:
1908 - nie ma przepraw.
1914 - 'tam' nie ma
1921 - pojawiła się kładka
2x1933 - raz kładka jest, raz nie
Ciekawie to wygląda w 1937. Odbieram to jak projektowaną przeprawę.
Na mapce z 1939r., 'zrezygnowano' z pokazania projektu. :?:

Mapa z 1941 i oba zdjęcia lotnicze, wyraźnie pokazują, że w okupację powstał jednak tam, ten wcześniej projektowany most. Na mapce z 1945r. już go nie ma. Został wysadzony?
Ten tajemniczy most pokazywany jest jakieś 400m w górę rzeki, licząc od 'cypla z kładką'. Nie jest więc 'tym' brakującym, przy obecnym nowym, po wschodniej stronie.
Załączniki
Hraba.JPG
Hraba.JPG (51.08 KiB) Przejrzano 9524 razy
Awatar użytkownika
MWS
brak
Posty: 437
Rejestracja: wtorek, 8 mar 2011, 01:02

Re: Mosty przy dawnej papierni.

Post autor: MWS »

Nic nie wskazuje na to, żeby przed zbudowaniem odcinka nowego kanału, istniała w tym rejonie jakakolwiek przeprawa mostowa.
Trudno się dziwić - teren pozamiejski, niezbyt gęsto zaludniony, domostwa przyległe do Brdy z pewnością posiadały własne łodzie,
a transport „przemysłowy” obsługiwała rzeka i kolejka wąskotorowa.
Praktycznie nie było tam wtedy miejsca na most, bo pomiędzy cegielnią Bollmanna i młynem Petersona, funkcjonowała jeszcze
jedna cegielnia, która po likwidacji stała się kopalnią gliny dowożonej następnie krypami do zakładów na terenie miasta.
(żywot tego wyrobiska zakończyła budowa nowego odcinka kanału).

Można przypuszczać, że most, w tamtych czasach, wydawał się rzeczą mało potrzebną,
a biorąc pod uwagę ruch na rzece, wręcz zawalidrogą. (spław drewna z Borów tucholskich + transporty gliny z wielu ukopów
położonych na Czyżkówku + transport wyrobów ceglarskich itp.)

Budowa nowego odcinka kanału to tylko część ogromnej i kosztownej, obliczonej na lata inwestycji – przebudowy bydgoskiego
węzła wodnego. (jaz walcowy, śluza miejska, przebudowa - podwyższenie mostów, regulacja koryta Brdy)
Zapewne kompleksowy plan przebudowy obejmował również budowę mostu na Czyżkówku, ale najprawdopodobniej z przyczyn
finansowych, most ten nigdy nie powstał.
Dla zapewnienia szybkiej i efektywnej obsługi nowego odcinka kanału, konieczne było sprawne przemieszczanie się burłaków
z jego lewego brzegu na lewy brzeg Brdy. Stąd kładka, którą zapewne zbudował Urząd Wodny (Wasserbauamt), a nie miasto.
(występująca gdzieniegdzie nazwa - „kładka burłaków”).

Plan miasta z 1914 roku ukazuje nie tylko stan istniejący, ale i wiele dopiero planowanych obiektów i rozwiązań,
którym nie było dane powstać. (np. przedmiotowy most, sieć ulic w kwartale Jackowskiego/Śląska/Graniczna,
uliczki w miejscu dzisiejszego basenu „Astorii”).
Główną przyczyną zaniechania tych zamierzeń był, najprawdopodobniej, wybuch I WŚ.
Awatar użytkownika
BYDZIAK 1958
brak
Posty: 7172
Rejestracja: czwartek, 29 gru 2011, 20:51

Re: Mosty przy dawnej papierni

Post autor: BYDZIAK 1958 »

Nie daje mi spokoju most istniejący na zdjęciach z okupacji. Na zdjęciu satelitarnym można się dopatrzyć czegoś na kształt zachowanego po nim przyczółka, po lewej stronie Brdy. (W czerwonym kole) Wybrałem się tam by to zobaczyć. Do brzegu rzeki poszedłem uliczką "Jednostronną" :D
Niemiły deszczyk, utrudniał stąpanie po skośnym, trawiasto-gliniastym, śliskim brzegu. Zasieki z krzewów też dawały się we znaki. Po dojściu do właściwego miejsca okazało się że nic tam nie ma! Można najwyżej dostrzec 'murki oporowe', zbudowane zapewne przez użytkowników działek.

Obrazek

Na poniższym zdjęciu zaznaczyłem, gdzie praktycznie ten most mógł się znajdować. Po prawej stronie Brdy, w miejscu jego teoretycznego przyczółka, są jakieś 'betony'. Inne, można zobaczyć również w miejscu oznaczonym żółtym kołem. (Zbliżenie na ostatnim zdjęciu).
Trudno określić czy te 'ruiny', w miejscu, czy pobliżu miejsca dawnego mostu, są rzeczywiście po nim pamiątką.
Załączniki
beton 1.JPG
beton 1.JPG (54.8 KiB) Przejrzano 9462 razy
beton 2.JPG
beton 2.JPG (110.71 KiB) Przejrzano 9462 razy
beton 3.JPG
beton 3.JPG (91.94 KiB) Przejrzano 9462 razy
Awatar użytkownika
szczepan522
brak
Posty: 288
Rejestracja: piątek, 20 maja 2011, 07:38
Lokalizacja: Bydgoszcz

Re: Mosty przy dawnej papierni

Post autor: szczepan522 »

Obrazek

Na mapie z roku 1939 jest napisane wyraźnie "Most Drewniany Prowizoryczny". kolejne lata i kolejne mapy pokazuję że, w tym miejscu jest już papiernia, tudzież zwarta zabudowa papierni.
Awatar użytkownika
BYDZIAK 1958
brak
Posty: 7172
Rejestracja: czwartek, 29 gru 2011, 20:51

Re: Mosty przy dawnej papierni

Post autor: BYDZIAK 1958 »

Napisałeś:
szczepan522 pisze:Na mapie z roku 1939 jest napisane wyraźnie "Most Drewniany Prowizoryczny". (...)


... a pokazałeś mapkę z 1937. Trudno ocenić, czy w 1937, to był tylko projekt, czy też most powstał. Ale na późniejszych mapkach go już nie ma (np 1939). Na zdjęciach z 1941 i 1944 znów on jest. Może był zbudowany w czasie okupacji i niekoniecznie drewniany.

Obrazek

Na tych zdjęciach widać, jak złudne może być porównywanie 'wielkości' mostów. Na pierwszym, ten 'zagadkowy', wydaje się być masywniejszy od ledwie widocznej 'kładki' przy cyplu. Na drugim zdjęciu, kładka wygląda solidniej.
Awatar użytkownika
BYDZIAK 1958
brak
Posty: 7172
Rejestracja: czwartek, 29 gru 2011, 20:51

Re: Mosty przy dawnej papierni

Post autor: BYDZIAK 1958 »

Sprawdziłem, co widać na moim filmie, sprzed nieco ponad dziesięciu lat. W jednym ujęciu 'złapałem' te obecne 'betony'. Okazuje się, że był to budynek, jak sądzę, ujęcia wody do papierni. Jakaś pewnie 'pompownia'. :?:
Załączniki
pompownia.JPG
pompownia.JPG (45.37 KiB) Przejrzano 9422 razy
Awatar użytkownika
szczepan522
brak
Posty: 288
Rejestracja: piątek, 20 maja 2011, 07:38
Lokalizacja: Bydgoszcz

Re: Mosty przy dawnej papierni

Post autor: szczepan522 »

Tak mój błąd :1

Mapa z roku 1939 jest mało dokładna... Most po prostu jest pominięty.

Obrazek

Tak powinno być pierwotnie, a znak zapytania w miejscu mostu, to moim zdaniem projektowana ulica z mostem który powstał niedawno i zacząłeś od niego wątek. Tak powinno to wyglądać...

Obrazek

Późniejsze lata pokazują że most istnieje (istniał) lecz jest pomijany. Podejrzewam że był mało atrakcyjny lokalizacyjnie ale łączy ze sobą dwie ulice Siedlecką oraz Zamkniętą. Co się z nim faktycznie stało ?
krajan
BSMZ Bunkier
Posty: 2454
Rejestracja: sobota, 23 kwie 2011, 19:48
Kontakt:

Re: Mosty przy dawnej papierni

Post autor: krajan »

BYDZIAK 1958 pisze:Sprawdziłem, co widać na moim filmie, sprzed nieco ponad dziesięciu lat. W jednym ujęciu 'złapałem' te obecne 'betony'. Okazuje się, że był to budynek, jak sądzę, ujęcia wody do papierni. Jakaś pewnie 'pompownia'. :?:


Pobór czystej wody.

http://1.bp.blogspot.com/-iEufATVDGbg/U ... a20000.jpg
Andrzej
brak
Posty: 289
Rejestracja: niedziela, 12 kwie 2009, 23:00
Lokalizacja: Bydgoszcz (Fordon)

Re: Mosty przy dawnej papierni

Post autor: Andrzej »

Znalazłem zdjęcie mostu, z lat 1975-77 (niestety wówczas zdjęć nie opisywałem :( ). O ile pamiętam, był jednokierunkowy.
Załączniki
most.jpg
most.jpg (165.74 KiB) Przejrzano 9187 razy
Awatar użytkownika
Hrab
brak
Posty: 1855
Rejestracja: sobota, 23 sty 2010, 19:51

Re: Mosty przy dawnej papierni

Post autor: Hrab »

Ten wieżowiec to w papierni? Ja zapamiętałem, że wymieniono marny most na lepszy. A tu wygląda odwrotnie. Może chodziło o tę jednokierunkowość? A może to nie to miejsce?
ODPOWIEDZ