Przedwojenna bydgoska barka cumuje znowu na nabrzeżu
Została zbudowana przed II wojną światową w Bydgoszczy na zamówienie Adolfa Schmidta. Po latach eksploatacji i tułaczki po Polsce groziła jej kasacja, ale miasto zdecydowało się na jej zakup. Barkę po kapitalnym remoncie można już podziwiać przy spichrzach.
"Lemara" to barka towarowa bez napędu, zbudowana w 1937 r. w Stoczni i Warsztatach Mechanicznych Lloyda Bydgoskiego. Ma 43 m długości i 4,75 m szerokości. Barkę zamówił Adolf Schmidt z rodziny bydgoskich szyprów. Imię "Lemara" to akronim imion rodziców właściciela (Leona i Marii). Eksploatowana była na Brdzie, Noteci, Warcie i Odrze.
Bydgoska barka przetrwała wojnę w niedalekim Pawłówku. W pierwszy rejs po wojnie popłynęła do Warszawy na holu holownika "Gdańsk". Później, jako "Ż-3007", pływała w P.P. Żegluga na Wiśle - Ekspozytura Rejonowa w Bydgoszczy, a następnie w P.P. Żegluga Bydgoska w Bydgoszczy. W 1982 roku barka została wycofana z użytku i zaadaptowana na obiekt gospodarczy, przycumowany na stałe do nabrzeża. W latach 90. ubiegłego stulecia przeniesiono ją do Szczecina jako pływające biuro Ekspozytury Żeglugi Bydgoskiej. "Lemara" cumowała na Regalicy, by ostatecznie w styczniu 2006 r. trafić do Czarnkowa, gdzie groziła jej kasacja.
Rada Miasta Bydgoszczy w czerwcu 2009 r. podjęła decyzję o zakupie barki. W weekend barkę do Bydgoszczy przyprowadził z Gorzowa Wielkopolskiego holownik "Łosoś". Zacumowała na stałe przy spichrzach.
- Barka została już gruntownie wyremontowana. Do końca lipca zostanie również wyposażona. Będzie służyła bydgoszczanom i turystom jako obiekt zabytkowo-edukacyjny - mówi Marta Stachowiak, rzeczniczka Urzędu Miasta.
Cały tekst: http://bydgoszcz.gazeta.pl/bydgoszcz/1, ... z2XMDa6cAz
Poniżej jedne z pierwszych zdjęć barki wykonane w czasie Steru na Bydgoszcz 2013.



