Lotnisko Bydgoszcz
Re: Lotnisko Bydgoszcz
Takie wywody niczego do tematu nie wnoszą. Jeżeli chodzi o samoloty z okresu I wojny, chętnie porozmawiam jednak wiki to zła droga.
Wracając do wersji E 2; Tadeusz Królikiewicz "Polski samolot i barwa 1918-1939", strona 132-133.
Jeszcze kilka zdjęć z bydgoskiego lotniska.
Wracając do wersji E 2; Tadeusz Królikiewicz "Polski samolot i barwa 1918-1939", strona 132-133.
Jeszcze kilka zdjęć z bydgoskiego lotniska.
- Załączniki
-
- Kolejny Caudron G III E2
- caudron Bydgoszcz.jpg (24.89 KiB) Przejrzano 6964 razy
-
- Albatros B.II
- Rozbity Albatros B.II.jpg (41.36 KiB) Przejrzano 6964 razy
-
- Potez XV.
- Potze XV Bydgoszcz.jpg (59.9 KiB) Przejrzano 6964 razy
Re: Lotnisko Bydgoszcz
Interesujące zdjęcia .
Chyba najdokładniej opisuje samoloty G III A . Morgała. " Samoloty wojskowe w Polsce w latach 1924-1939 " oraz " w 1918- 1924 ".
Ciekawe jest to ;
..." W WCZL uruchomiono budowę całych elementów: gondol, skrzydeł, krat kadłuba i śmigieł. Skrzydła produkowano według projektu biura konstrukcyjnego WCZL. W odróżnieniu od oryginalnych były one wyposażone w lotki znajdujące się na górnym płacie. Ostatnie Caudrony używane w Bydgoszczy były prawie całkowicie przebudowane w Polsce. W 1924 r. wyprodukowano np.: 20 kompletów skrzydeł, 22 gondole załogi i 50 śmigieł. Po kilku latach na Caudronach poza silnikiem mało było oryginalnych elementów płatowca."
Mimo takich dużych modyfikacji, nie zdecydowano się zmienić istniejących oznaczeń samolotu.
Mam jeszcze pytanie dot. fotografii przedstawiającej kondukt pogrzebowy ;
Wiemy już, że to Łódź. Czy wiadomo również którego lotnika jest to pogrzeb ? Może jest data ?
Chyba najdokładniej opisuje samoloty G III A . Morgała. " Samoloty wojskowe w Polsce w latach 1924-1939 " oraz " w 1918- 1924 ".
Ciekawe jest to ;
..." W WCZL uruchomiono budowę całych elementów: gondol, skrzydeł, krat kadłuba i śmigieł. Skrzydła produkowano według projektu biura konstrukcyjnego WCZL. W odróżnieniu od oryginalnych były one wyposażone w lotki znajdujące się na górnym płacie. Ostatnie Caudrony używane w Bydgoszczy były prawie całkowicie przebudowane w Polsce. W 1924 r. wyprodukowano np.: 20 kompletów skrzydeł, 22 gondole załogi i 50 śmigieł. Po kilku latach na Caudronach poza silnikiem mało było oryginalnych elementów płatowca."
Mimo takich dużych modyfikacji, nie zdecydowano się zmienić istniejących oznaczeń samolotu.
Mam jeszcze pytanie dot. fotografii przedstawiającej kondukt pogrzebowy ;
Wiemy już, że to Łódź. Czy wiadomo również którego lotnika jest to pogrzeb ? Może jest data ?
Re: Lotnisko Bydgoszcz
Co za bzdura ? Gdzie Morgała napisał że nie zdecydowano się zmienić oznaczenia
Wersja była szkolna i jako taka nosiła oznaczenie E. Wersja E była podwójnym układem sterowania.
Hubert Mordawski "Polskie lotnictwo wojskowe 1918-120. Narodziny i walka" strony 100-107.
Jeżeli chcesz aby twoje było na wierzchu to rozkmiń tą zagadkę; Caudron G.III A2/E2. Miłej zabawy.
Nie wiemy kto zginął. Wiadomo że w Bydgoszczy i że pogrzeb odbył się w Łodzi. Tyle opis z forum Odkrywcy.
Hubert Mordawski "Polskie lotnictwo wojskowe 1918-120. Narodziny i walka" strony 100-107.
Jeżeli chcesz aby twoje było na wierzchu to rozkmiń tą zagadkę; Caudron G.III A2/E2. Miłej zabawy.
Nie wiemy kto zginął. Wiadomo że w Bydgoszczy i że pogrzeb odbył się w Łodzi. Tyle opis z forum Odkrywcy.
Re: Lotnisko Bydgoszcz
Aby uprościć nieco rozdymaną przez aero, sprawę oznaczenia literowego samolotu Caudron G IIIE2, podpowiem że szkolono na dwu i jedno sterach. Wszystko zależało od etapu na jakim znajdował się młody adept latania. A podstawowe etapy były trzy, modele samolotów dwa, w tym Caudron występował w dwóch odsłonach. To tak dla uproszczenia całości.
Re: Lotnisko Bydgoszcz
Nie spinaj się tak !
Całkowicie źle mnie zrozumiałeś i nie dziwię się !
Przeczytaj mój ostatni wpis spokojniej i trochę uważniej.
Cytat z Morgały zakończyłem takim znaczkiem (")
Zgadza się ?
Później odstęp ( zgadza się ? )
...i zdanie :
Zgadza się ?
Jest ono wyłącznie moim spostrzeżeniem .
Miałem na myśli to, że po tak dużych przeróbkach (np. dodanie.lotek) nie zmieniono oznaczenia np. na G III E2 PL
Przecież to były już na dobrą sprawę samoloty wyprodukowane w Polsce .
To tylko moja , mała dygresja do niewytłumaczalnej zmiany oznaczenia tego samolotu z 1916 r.
Nie mogę sobie pozwolić , byś dysponował moim wolnym czasem, lub próbował mi narzucić rodzaj zabawy.
Twoją, wyjątkowo trudną zagadkę możesz przenieś do IDENTYFIKACJI
Moje nie musi być na wierzchu .
Wiedza w temacie winna być na wierzchu.
Całkowicie źle mnie zrozumiałeś i nie dziwię się !
Przeczytaj mój ostatni wpis spokojniej i trochę uważniej.
Cytat z Morgały zakończyłem takim znaczkiem (")
Zgadza się ?
Później odstęp ( zgadza się ? )
...i zdanie :
Mimo takich dużych modyfikacji, nie zdecydowano się zmienić istniejących oznaczeń samolotu.
Zgadza się ?
Jest ono wyłącznie moim spostrzeżeniem .
Miałem na myśli to, że po tak dużych przeróbkach (np. dodanie.lotek) nie zmieniono oznaczenia np. na G III E2 PL
To tylko moja , mała dygresja do niewytłumaczalnej zmiany oznaczenia tego samolotu z 1916 r.
Nie mogę sobie pozwolić , byś dysponował moim wolnym czasem, lub próbował mi narzucić rodzaj zabawy.
Twoją, wyjątkowo trudną zagadkę możesz przenieś do IDENTYFIKACJI
Moje nie musi być na wierzchu .
Wiedza w temacie winna być na wierzchu.
Re: Lotnisko Bydgoszcz
I całe to gadanie o tym że wersji E 2 nie było, okazało się zwykłym biciem piany.
Jakież to typowe.
Jako że, tematyka literowych oznaczeń modeli samolotów francuskich okresu Wielkiej Wojny, wykracza poza temat "Lotnisko Bydgoszcz" na wszystkie pytania związane z OT-em wymyślonym przez aero, odpowiem na PW.
W trakcie tej niewiele wnoszącej dyskusji, wspomniałem o sposobie szkolenia młodych pilotów na lotnisku bydgoskim. Przy braku dobrych samolotów szkolnych Inspektorat Wojsk Lotniczych wprowadzili takie rozwiązanie;
-pierwsze loty przeprowadzano na dwu sterowym Caudronie G III E2. Instruktor wraz z uczniem wykonywali ok. 100 lotów.
-kołowania na lotnisku uczono na Morane Rouleur. Był to swoisty cudak z silnikiem o mocy 45 KM i małą powierzchnią nośną. Lot na tym wynalazku był wprost niemożliwy. Ale do jeżdżenia po murawie lotniska nadawał się wręcz wybitnie.
Dalej był egzamin. Jeżeli młody kandydat na pilota go zdał to;
-wsiadał na Caudrona G III E i latał sam. Program lotu był ściśle określony. Na tym aparacie wykonywał do 80 startów i tyluż lądowań.
Drugi etap szkolenia wykracza poza interesującą aero wersję E, jak i Caudrona jako takiego. Jeżeli ktoś z forum jest ciekawy na czym i jak szkolono polskiego pilota w latach 20-tych to proszę o sygnał. Chętnie rozwinę ten temat. W przeciwieństwie do aero zabieram głos wyłącznie wtedy, kiedy znam temat.
Jako że, tematyka literowych oznaczeń modeli samolotów francuskich okresu Wielkiej Wojny, wykracza poza temat "Lotnisko Bydgoszcz" na wszystkie pytania związane z OT-em wymyślonym przez aero, odpowiem na PW.
W trakcie tej niewiele wnoszącej dyskusji, wspomniałem o sposobie szkolenia młodych pilotów na lotnisku bydgoskim. Przy braku dobrych samolotów szkolnych Inspektorat Wojsk Lotniczych wprowadzili takie rozwiązanie;
-pierwsze loty przeprowadzano na dwu sterowym Caudronie G III E2. Instruktor wraz z uczniem wykonywali ok. 100 lotów.
-kołowania na lotnisku uczono na Morane Rouleur. Był to swoisty cudak z silnikiem o mocy 45 KM i małą powierzchnią nośną. Lot na tym wynalazku był wprost niemożliwy. Ale do jeżdżenia po murawie lotniska nadawał się wręcz wybitnie.
Dalej był egzamin. Jeżeli młody kandydat na pilota go zdał to;
-wsiadał na Caudrona G III E i latał sam. Program lotu był ściśle określony. Na tym aparacie wykonywał do 80 startów i tyluż lądowań.
Drugi etap szkolenia wykracza poza interesującą aero wersję E, jak i Caudrona jako takiego. Jeżeli ktoś z forum jest ciekawy na czym i jak szkolono polskiego pilota w latach 20-tych to proszę o sygnał. Chętnie rozwinę ten temat. W przeciwieństwie do aero zabieram głos wyłącznie wtedy, kiedy znam temat.
Re: Lotnisko Bydgoszcz
Dobrze wiedzieć, że w temacie mamy eksperta.
Może to okazać się bardzo przydatne.
Może to okazać się bardzo przydatne.
Re: Lotnisko Bydgoszcz
Gazeta Bydgoska 1932. Pole do popisu dla eksperta. Model samolotu jest wspomniany.
- Załączniki
-
- gazeta Bydgoska 29 maja 1932.JPG (179.44 KiB) Przejrzano 6830 razy
Re: Lotnisko Bydgoszcz
Mam również pytanie do eksperta ;
Jaki to Caudron ?
Jaki to Caudron ?
- Załączniki
-
- SDC18335.JPG (89.24 KiB) Przejrzano 6820 razy
Re: Lotnisko Bydgoszcz
...a może jakaś ekspercka interpretacja fotografii zamieszczonych na 1 i 2 str. tego wątku w tym i moich z dnia 29 lis 2013 ? 
Re: Lotnisko Bydgoszcz
... jak panie znawca ?
NIC ???
...a może coś o tym ?
Jak nic nie mogę "rozkminić"
który jest który i czy latały w Bydgoszczy !
NIC ???
...a może coś o tym ?
Jak nic nie mogę "rozkminić"
- Załączniki
-
- caudron.jpg (47.79 KiB) Przejrzano 6797 razy
Re: Lotnisko Bydgoszcz
Czy ten Caudron GIIIE2 którego zamieściłeś nie drażni ciebie aero ? W końcu jest to wersja E
Hrab, dobry przykład złej numeracji modelu Bregueta w tekście jaki zamieściłeś. To typowe dla pismaków i ludzi nie znjacych systemu oznaczeń cyfrowo literowych samolotów francuskich.
Wasz EKSPERT.
Jak się zdecydujecie na nagrodę dla mnie, to bez trudu podam resztę odpowiedzi.
Re: Lotnisko Bydgoszcz
Panie ekspercie .
Nic mnie nie drażni , bo niby dlaczego
Pełny luzik .
Opis fot. jest inny a widoczne konstrukcje wyraźnie się różnią. W żadnym podpisie zdjęcia nie użyto ozn. E2
Stąd moje pytanie , który jest który , bo dalej tego nie wiem !
Skoro 15- 20 jest E2 , to jaki jest ten niżej ?
A może są takie same ? Nie wiem , nie znam się , jestem zalatany i dlatego pytam biegłego.
Mam chyba prawo się mylić i pytać (a pytań mam sporo !)
Chcesz nagrody ?
Tyle dokonałeś darmowych wpisów , darmowych ekspertyz oraz badań w innych wątkach ...
Skąd ta nagła pazerność ?
Myślałem, że robisz to dla dobra Forum !
...a może nie znasz odpowiedzi na inne pytania ?
Nic mnie nie drażni , bo niby dlaczego
Opis fot. jest inny a widoczne konstrukcje wyraźnie się różnią. W żadnym podpisie zdjęcia nie użyto ozn. E2
Stąd moje pytanie , który jest który , bo dalej tego nie wiem !
Skoro 15- 20 jest E2 , to jaki jest ten niżej ?
A może są takie same ? Nie wiem , nie znam się , jestem zalatany i dlatego pytam biegłego.
Mam chyba prawo się mylić i pytać (a pytań mam sporo !)
Chcesz nagrody ?
Tyle dokonałeś darmowych wpisów , darmowych ekspertyz oraz badań w innych wątkach ...
Skąd ta nagła pazerność ?
Myślałem, że robisz to dla dobra Forum !
...a może nie znasz odpowiedzi na inne pytania ?
Re: Lotnisko Bydgoszcz
Odniosłem się do kolorowego rysunku który zamieszczony jest w czasopiśmie Mini Replika 6/2000. I jest to Caudron GIIIE2. Autorem całości jest Wojciech Sankowski.
Co do reszty twojej niewiedzy, to będzie tak jak napisałem. Książkę z której pochodzi zdjęcie czarno białe, też mam więc dalsze głupoty z twojej strony mnie nie interesują.
Tyle w temacie.
Co do reszty twojej niewiedzy, to będzie tak jak napisałem. Książkę z której pochodzi zdjęcie czarno białe, też mam więc dalsze głupoty z twojej strony mnie nie interesują.
Tyle w temacie.
Re: Lotnisko Bydgoszcz
Powyższy post pozostawię do oceny innym .
Obiecałem publicznie że się postaram i wreszcie jest
Dla mnie osobiście to perełka !
Bydgoskie lotnisko rok 1975 . Mięśniolot " Lech " wyglądał tak :
Obiecałem publicznie że się postaram i wreszcie jest
Dla mnie osobiście to perełka !
Bydgoskie lotnisko rok 1975 . Mięśniolot " Lech " wyglądał tak :
- Załączniki
-
- Przypomniano mi , że ręce pilota również brały czynny udział w napędzie płatowca.
Siłę napędową miały w tym przypadku wytwarzać widoczne, rotacyjnie pracujące skrzydełka. - preview_Lech_miniolot.jpg (26.3 KiB) Przejrzano 6725 razy
Re: Lotnisko Bydgoszcz
Kolejny francuz na którym powietrzne ostrogi zdobywali polscy piloci. Na wszelki wypadek nie podaję oznaczenia literowo numerycznego (wymoderowano)
- Załączniki
-
- Hanriot.jpg (84.52 KiB) Przejrzano 6700 razy
Re: Lotnisko Bydgoszcz
Inne , dawne konstrukcje z Bydgoszczy :
Przedstawiony już kiedyś samolot DKD-1 oraz szybowiec Bydgoszczanka ;
http://www.piotrp.de/SZYBOWCE/pbydgosz.htm
Szybowiec Żabuś ;
http://www.piotrp.de/SZYBOWCE/pzabus.htm
Szybowiec Dziaba ;
http://www.piotrp.de/SZYBOWCE/pdziaba.htm
Szybowiec Bimbuś ;
http://www.piotrp.de/SZYBOWCE/pbimbus.htm
Jest pomysł wyk. latającej repliki jednego z w\w szybowców.
Dziękuję za uwagę.
Przedstawiony już kiedyś samolot DKD-1 oraz szybowiec Bydgoszczanka ;
http://www.piotrp.de/SZYBOWCE/pbydgosz.htm
Szybowiec Żabuś ;
http://www.piotrp.de/SZYBOWCE/pzabus.htm
Szybowiec Dziaba ;
http://www.piotrp.de/SZYBOWCE/pdziaba.htm
Szybowiec Bimbuś ;
http://www.piotrp.de/SZYBOWCE/pbimbus.htm
Jest pomysł wyk. latającej repliki jednego z w\w szybowców.
Dziękuję za uwagę.
- Ewing
- Admin

- Posty: 6014
- Rejestracja: piątek, 26 gru 2008, 00:00
- Lokalizacja: Bydgoszcz-Fordon
- Kontakt:
Re: Lotnisko Bydgoszcz
Fliegerersatz-Abteilung 13 Bromberg 1917
źródło: ebay.de
źródło: ebay.de
- Załączniki
-
- Lotnik (Custom).JPG (66.08 KiB) Przejrzano 6343 razy
Re: Lotnisko Bydgoszcz
Historia Aeroklubu bydgoskiego
http://aeroklubbydgoski.pl/?p=3367
http://aeroklubbydgoski.pl/?p=3367
"Czekając na idealny moment, możesz nigdy nie rozpocząć dzieła. Zaczynaj już! Zaczynaj tam, gdzie jesteś i jako ten, kim jesteś" - H. Jackson Brown
Re: Lotnisko Bydgoszcz
Rewelacyjne zdjęcia 
