Kuczma, pisze że pozostała tylko ulica Wyścigowa. Teraz mamy też Startową Dokładnie w tym samym miejscu, nazwa ulicy jest nieprzypadkowa. Topole które stoją po dziś dzień w tym rejonie, czyli Wyścigowa, Startowa i Kamienna , wyznaczają plus minus, faktyczny obrys toru. Moda na wyścigi konne przyszła z Kongresówki, jak widać nie utrzymała się zbyt długo.
seth pisze:Topole które stoją po dziś dzień w tym rejonie, czyli Wyścigowa, Startowa i Kamienna , wyznaczają plus minus, faktyczny obrys toru. Moda na wyścigi konne przyszła z Kongresówki, jak widać nie utrzymała się zbyt długo.
Tak nie bardzo. Tor był dokładnie po drugiej stronie torowiska od ulicy Harcerskiej (tam zachowały się dwa budynki) wzdłuż linii lasu prawie do ulicy sygnałowej. Dokładny plan toru widoczny jest na mapie Bydgoszczy z 1933 roku. Dziś na części są ogródki działkowe, na reszcie chyba wysypisko, w każdym razie przez pewien czas pamiętam, że było tam duże złomowisko.
Darek pisze:W którym miejscu zlokalizowana była trybuna główna? Czy to ten budynek po prawej stronie toru?
Co do lokalizacji trybuny to wydaje mi się, że znajdowała się ona od strony dzisiejszej ulicy Inwalidów zaraz obok tego kwadratowego budynku widocznego na mapie. Jeśli chodzi o budynek po prawej stronie to na WIG-ówce jest chyba błąd. Budynki były raczej dwa (widoczne na mapie z 33) i chyba pozostały po dziś dzień, a przynajmniej coś wybudowano na ich miejscu.
Postaram się tam podjechać w tym tygodniu i zrobić fotki.
W latach 20\30 ub. wieku, Bydgoszcz posiadała piękny tor wyścigów konnych. Mieścił się on przy obecnej ul. Inwalidów. Miejsce to gościło wiele znanych osobistości państwowych, takich jak np. Prezydent RP Ignacy Mościcki, i podobno sam Marszałek Józef Piłsudski. Tor posiadał okazałą trybunę. Odbywały się tu, dużej rangi zawody hippiczne i imprezy sportowe. W tym miejscu, bodaj pierwszy raz bydgoszczanie zobaczyli aeroplan. Był to na 100 % samolot o nazwie Etrich Taube. W okresie powojennym, komunistyczne władze, urządziły w tym miejscu wysypisko śmieci, a duże zakłady pracy, ogrody działkowe. Z dawnego okresu pozostały tylko nazwy ulic; Startowa i Wyścigowa. P.S. Dziwię się, że poszukiwacze "skarbów" jeszcze nie zainteresowali się tym wysypiskiem śmieci !!!. Zostało ono zamknięte chyba na początku lat 70. W latach 50 i 60 składowano tam "inne" śmieci, niż obecnie. Mam na myśli przedmioty użytku codziennego z wcześniejszych lat, niż wzmiankowane. Jako chłopcy, wraz z kolegami, widziałem tam różne wyrzucone przedmioty, które obecnie uważałbym przynajmniej za ciekawe. Może ktoś posiada jakieś stare zdjęcia tego toru ?
Załączniki
Widok terenów dawnego toru wyścigów i późniejszego wysypiska śmieci , od str. ul. Inwalidów.
Miałeś pecha. Zanim to zrekultywowano, koledzy wyciągali z tego miejsca różne "ciekawe" rzeczy. Pamiętam, że kiedyś "wyłowili" hełm niemiecki, jakieś stare elementy okuć drzwiowych itp. Oczywiście był i "biogaz".
Nawet całkiem niedawno prowadzono tam prace ziemne(rurociąg) i można było niezłe fanty wyciągnąć. Między innymi ciekawe buteleczki przedwojenne. Wracając do spalenia trybun od uderzenia pioruna, miało to miejsce dnia 26.VII.1932 roku.
Witam. Dawno temu na jednym z portali aukcyjnych ukazała sie taka pocztówka. Prawdopodobnie jest to właśnie tor wyścigów konnych w Bydgoszczy. Pozdrowienia
To artykuł, który ukazał się w Kalendarzu Bydgoskim:
WYŚCIGI KONNE NA KAPUŚCISKACH MAŁYCH Rajmund Kuczma
Dla potrzeb pruskiego wojska, wówczas we wsi Kapuściska Małe, przygotowano teren ćwi¬czeń konnych. Nikt wtedy nie przypuszczał, że za kilka lat powstanie tam tor wyścigów. Wydzier¬żawione pole wyrównano, utwardzono oraz wycięto rosnące tu i ówdzie drzewa i krzewy. Powstał duży prostokątny plac, którego północna część opierała się o ścianę pięknego sosnowego lasu. Południowy kraniec toru sięgał dzisiejszej ulicy Inwalidów. Granicę zachodnią stanowiła ulica Sygnałowa, a wschodnią ulica Wyścigowa. Przed pierwszą wojną światową oficerowie pruscy urządzali zawody konne na owym torze w Kapuściskach Małych. Były to wyścigi na krótkich i długich dystansach. Skakano przez prze¬szkody oraz urządzano różne „wymyślne gonitwy". Widowiska były bezpłatne. Widownię stanowili niedzielni spacerowicze udający się lub wracający z Myślęcinka, Góry Zamkowej i Jasińca. Zawody konne w Kapuściskach Małych ustały w roku 1916, podczas pierwszej wojny świa¬towej, która pochłaniała wszystkie siły, a wyścigi odłożono na czas późniejszy. W roku 1920, już w latach II Rzeczpospolitej, dnia 1 kwietnia Kapuściska Małe włączono w granice Bydgoszczy. Rok później przypomniano sobie o zdewastowanym torze wyścigów konnych. Dobre chęci i pró¬by jego odbudowy przegrały początkowo ze straszną inflacją i brakiem pieniędzy. W roku 1925 członkowie Bydgoskiego Klubu Jazdy Konnej otrzymali zgodę Urzędu Miejskiego na rozpoczęcie odbudowy toru na Kapuściskach Małych. Konie powróciły jesienią na prymitywny jeszcze tor. Bydgoski Klub Jazdy Konnej, liczący w 1928 roku 48 członków, wspierany przez oficerów Wojska Polskiego i miłośników zawodów konnych, rozpoczął przebudowę toru. Teren ogrodzo¬no ładnymi i mocnymi barierkami. Zbudowano trybuny i stanowisko sędziowskie. Zainstalowano tablice oznaczające kierunek wjazdu i poruszania się po placu oraz tablice informacyjne stałe i zmienne. Wydzielono tor wyścigowy, wykonano tor przeszkód i wyznaczono tereny do ujeżdża¬nia młodych koni. Pośrodku placu znajdował się tor dla kłusaków i powożenia bryczkami oraz powozami. Wokoło toru nasadzono wiele krzewów ozdobnych i kwiatów. Nic dziwnego, że odtąd wyścigi, jazda konna, konkursy powożenia zaprzęgami, konkursy kłusaków, skoki przez przeszkody i pokazy ujeżdżania, cieszyły się niebywałym powodzeniem bydgoszczan i mieszkańców okolicznych wsi i miasteczek. Z czasem wprowadzono opłaty za miejsca na trybunach i w ławkach od strony głównego wejścia przy obecnej ulicy Inwalidów. Od strony lasu były tylko miejsca stojące - bezpłatne. Zawody konne urządzano głównie w niedziele i niektóre święta Udział w nich brali członkowie Bydgoskiego Klubu Jazdy Konnej, jeźdźcy z pobliskich hodowli koni i majątków, członkowie Polskiego Towarzystwa Łowieckiego oraz niezrzeszeni, którzy jednak przed zawodami musieli wykazać się dobrą jazdą na koniu i umiejętnościami w powożeniu zaprzęgami. Jednak największą popularnością i frekwencją cieszyły się zawody podoficerów i oficerów 16 Pułku Ułanów Wielkopolskich, 11 Dywizjonu Artylerii Konnej i 15 Wielkopolskiego Pułku Artylerii Lekkiej. Na torze na Kapuściskach Małych odbywały się wyścigi konne Garnizonu Bydgoskiego oraz wiele imprez na torze przeszkód, urządzanych głównie z okazji świąt pułkowych, świąt ogólnowojskowych i Hubertusa. Tor wyścigów konnych na Kapuściskach Małych z powodu położenia, lasu i pięknego oto¬czenia, był wspaniałym miejscem niedzielnego i świątecznego wypoczynku. Z okazji zawodów odbywały się także koncerty orkiestr dętych - wojskowych i cywilnych. ,,Ach, jak pięknie grali" - wspominają jeszcze dziś starsi bydgoszczanie. Parady plutonu trębaczy ,,białych ułanów" wzbudzały zachwyt i wywoływały niekończące się brawa. Niestety, te piękne czasy minęły. Tor na Kapuściskach Małych już dawno nie istnieje. Przypomina go jedynie ulica Wyścigowa Na jego terenie powstały ogródki działkowe - też miejsce wypoczynku.
Fragment zdjęcia lotniczego z 1941 roku na którym jest widoczny tor. Źródło: Instytut Herdera w Marburgu
For4.jpg (77.21 KiB) Przejrzano 26253 razy
Trybuna główna podczas uroczystości otwarcia toru w dniu 8.VII.1928 roku
For.jpg (60.18 KiB) Przejrzano 26253 razy
Na otwarciu toru gościli m. in. Ignacy Mościcki, Kazimierz Żychliński - Prezes Wielkopolskiego Towarzystwa Wyścigów Konnych oraz Fryderyk Jurjewicz - dyrektor Departamentu Chowu Koni Ministerstwa Rolnictwa.
For1.jpg (54.73 KiB) Przejrzano 26253 razy
Uroczysty objazd toru po otwarciu. W powozie Kazimierz Żychliński i Fryderyk Jurjewicz.
Na podstawie analizy fotografii lotniczej wykonanej w 1941 r. przez Niemców nad Bydgoszczą, (oryginał instytut Herdera w Marburgu prezentowana powyżej), która jest umieszczona na portalu staremapy.bydgoszcz.pl, można w przybliżeniu przyjąć długość toru na 1.800 metrów.
Analizując czarno-białe zdjęcia (prezentowane powyżej) z dużym prawdopodobieństwem można wskazać, że trybunę wybudowano centralnie na południe od toru, w okolicy ul. Wyścigowej. Trybuna ustawiona była równolegle (przodem) do toru,a tyłem do obecnej ul. Inwalidów.
Tor uroczyście otwarto 8 lipca 1928 r. Na galę zostali zaproszeni m.in. prezydent Ignacy Mościcki, prezes Wielkopolskiego Towarzystwa Wyścigów Konnych Kazimierz Żychliński oraz dyrektor Departamentu Chowu Koni Ministerstwa Rolnictwa Fryderyk Jurjewicz. Z uroczystości zachowała się seria zdjęć. Czy prezydent II Rzeczypospolitej rzeczywiście był na otwarciu? Dziś trudno na to jednoznacznie odpowiedzieć. Na zachowanych fotografiach Mościckiego nie widać. Ale trybuna honorowa była gotowa na jego przyjęcie. Na zdjęciu widać nawet prezydencką lożę.
Ciekawe zdjęcie. Zapytam przy okazji; czy wiadomo gdzie w Bydgoszczy odbyły się ostatnie zawody Militari ? Nurtuje mnie to pytanie od dawna. Przed wojną organizowano Doroczne Zawody Konne o Mistrzostwo Armii. Ostatnie takie zawody wypadły w Bydgoszczy. Gospodarzem był 16 Pułk Ułanów Wielkopolskich im. gen. Orlicz-Dreszera. Przygotowaniem i organizacją zawodów zajął się mjr. Paszotta-Panieński. Z 16 P.U przydzielono mu do pomocy rotmistrzów Przeniewieskiego i Wojczaka, oraz poruczników Irzeńskiego i Zarębickiego. Wyniki z tych zawodów nie zachowały się.
Wracając do prezentowanego zdjęcia. Czy to co na nim widzimy do właśnie te zawody ???