Przejście podziemne
Przejście podziemne
Jakiś czas temu znalazłem informację i to w kilku źródlach, że pod torami kolejowymi w okolicach stacji Bydgoszcz Bielawy znajdowało się przejście podziemne. Dokłanie mniej więcej na przedłuzeniu ulicy Łęczyckiej. Przejscie to powstało przy okazji budowy Koleji Polsko-Francuskiej, ale już pod koniec lat 30-tych zostało zamkniete.
W latach 80-tych mieszkałem niedaleko i pamiętam jak jeden gościu, chodził w tę okolice i z jakiegoś tunelu przynosił elementy wyposażenia wojskowego: niemieckie hełmy, fragmenty broni.
Dopiero po latach skojarzyłem oba te fakty.
Czy ktoś posiada więcej informacji na ten temat?
W latach 80-tych mieszkałem niedaleko i pamiętam jak jeden gościu, chodził w tę okolice i z jakiegoś tunelu przynosił elementy wyposażenia wojskowego: niemieckie hełmy, fragmenty broni.
Dopiero po latach skojarzyłem oba te fakty.
Czy ktoś posiada więcej informacji na ten temat?
Przejście podziemne
Nooooo temat godny rozwinięcia.... Jestem za zorganizowaniem małej wyprawy w te rejony... Jak miałem jakieś 16-17 lat penetrowałem tereny Bielawek od wiaduktu na ul. Wyszyńskiego, aż po Bydgoszcz Wschód. Pamiętam, ze w lesie stały fajne stare wagony mieszkalne.
Wojwoj chodzi tam chyba z psem-mordercą codziennie
Wojwoj chodzi tam chyba z psem-mordercą codziennie
Przejście podziemne
mercur pisze: Jestem za zorganizowaniem małej wyprawy w te rejony...
Melduje, ze jestem chetny i gotowy stac u Twego boku podczas wyprawy!
ps. nie powinno byc ’podziemne’? razem...
"Czekając na idealny moment, możesz nigdy nie rozpocząć dzieła. Zaczynaj już! Zaczynaj tam, gdzie jesteś i jako ten, kim jesteś" - H. Jackson Brown
Przejście podziemne
Obawiam się, że od strony ul. Kamiennej w czasie jej przebudowy wszelkie ślady zostały zniszczone i wejścia tam już nie ma.
Po dugiej stronie torów, nie były prowadzone żadne wieksze przebudowy i być może tam, można by na coś natrafić.
Jak wspomian Mercur, były w tej okolicy ukryte w lesie tory. Przez wiele lat stały na nich różnego rodzju wagony.
Ale pomimo tajemniczości tych torów, zastosowanie ich było bardzo prozaiczne. Służyły one do zmiany kierunku jazdy pociągu
Po dugiej stronie torów, nie były prowadzone żadne wieksze przebudowy i być może tam, można by na coś natrafić.
Jak wspomian Mercur, były w tej okolicy ukryte w lesie tory. Przez wiele lat stały na nich różnego rodzju wagony.
Ale pomimo tajemniczości tych torów, zastosowanie ich było bardzo prozaiczne. Służyły one do zmiany kierunku jazdy pociągu
Przejście podziemne
chodzi o ten tor wzdluz ul. Sygnalowej?
http://www.panoramio.com/map/?user=3110 ... &a=1&tab=1
http://www.panoramio.com/map/?user=3110 ... &a=1&tab=1
"Czekając na idealny moment, możesz nigdy nie rozpocząć dzieła. Zaczynaj już! Zaczynaj tam, gdzie jesteś i jako ten, kim jesteś" - H. Jackson Brown
Przejście podziemne
GrapHite pisze:chodzi o ten tor wzdluz ul. Sygnalowej?
http://www.panoramio.com/map/?user=3110 ... &a=1&tab=1
Dokładnie tak.
Przejście podziemne
na kamiennej tu gdzies przy laczeniu z Leczycka tez stal maly domek z Pania ktora sie buntowala przeciwko ulicy na jej domku
pamietacie?
moze to ona ten podkop miala
na powaznie mozna sie wybrac na spacerek zaczynajac przy ul. Wyszynskiego idac za torami w strone pkp bielawy (przez sahare i ul. Inwalidow).
pamietam jeszcze ja na saharze (http://www.panoramio.com/map/?user=3110 ... &a=1&tab=1) nie bylo ’koczownikow’, a na srodku bylo czysciutkie jeziorko (?) w ktorym sie kapalismy i rybki lapalismy (1-2kl podst). Zaraz przy saharze (link) bylo cmentarzysko parowozow
ogrodzone betonowym plotem, pilnowane przez straznikow. Staly stare cale lokomotywy/parowozy wycofane z uzytku. teraz widac tylko pusty plac. chcialbym sie przejsc zobaczyc jak to teraz wyglada
Tyle fajnego zlomu bylo i pewnie poszlo wszystko na przemial
Grasowal ktos z Was w tamtych okolicach?
na powaznie mozna sie wybrac na spacerek zaczynajac przy ul. Wyszynskiego idac za torami w strone pkp bielawy (przez sahare i ul. Inwalidow).
pamietam jeszcze ja na saharze (http://www.panoramio.com/map/?user=3110 ... &a=1&tab=1) nie bylo ’koczownikow’, a na srodku bylo czysciutkie jeziorko (?) w ktorym sie kapalismy i rybki lapalismy (1-2kl podst). Zaraz przy saharze (link) bylo cmentarzysko parowozow
Grasowal ktos z Was w tamtych okolicach?
"Czekając na idealny moment, możesz nigdy nie rozpocząć dzieła. Zaczynaj już! Zaczynaj tam, gdzie jesteś i jako ten, kim jesteś" - H. Jackson Brown
Przejście podziemne
GrapHite pisze:
pamietam jeszcze ja na saharze (http://www.panoramio.com/map/?user=3110 ... &a=1&tab=1) nie bylo ’koczownikow’, a na srodku bylo czysciutkie jeziorko (?) w ktorym sie kapalismy i rybki lapalismy (1-2kl podst). Zaraz przy saharze (link) bylo cmentarzysko parowozowogrodzone betonowym plotem, pilnowane przez straznikow. Staly stare cale lokomotywy/parowozy wycofane z uzytku. teraz widac tylko pusty plac. chcialbym sie przejsc zobaczyc jak to teraz wyglada
Tyle fajnego zlomu bylo i pewnie poszlo wszystko na przemial
![]()
Grasowal ktos z Was w tamtych okolicach?
No właśnie ja tam krążyłem swego czasu... Mam gdzieś zdjęcia tych parowozów (mniej więcej z 1993 roku)... Kurde na "Saharę" też jeździłem kilka lat temu na piwko z kumplami. Tam jest takie fajne drzewo na które można sobie wejść i podziwiać widoczek taki jak ten:

Przejście podziemne
Darek pisze:Jakiś czas temu znalazłem informację i to w kilku źródlach, że pod torami kolejowymi w okolicach stacji Bydgoszcz Bielawy znajdowało się przejście podziemne.
Możesz podać te źródła
Przejście podziemne
bunkier pisze:Darek pisze:Jakiś czas temu znalazłem informację i to w kilku źródlach, że pod torami kolejowymi w okolicach stacji Bydgoszcz Bielawy znajdowało się przejście podziemne.
Możesz podać te źródłaZastanawiające jest to, po co w tamtym miejscu podziemne przejście. Może tam był schron przeciwlotniczy albo jakaś piwnica.
Nie jest to źródło historyczne, ale na przykład na stronie:
http://www.bydzia.pl/teksty/index.php?id=229
jest taki tekst:
"Tor za ulicami Kijowską i Kamienną należały przed wojną do Francusko-Polskiego Towarzystwa Kolejowego. Do dziś jeszcze starsi mieszkańcy miasta używają określenia „kolej francuska”.
Aż do 1935 lub 1936 roku istniało na wysokości ulicy Łęczyckiej przejście tunelem pod torami, bowiem dzisiejszego przejazdu u wylotu ulicy Morskiej , podobnie jaki i pomieszczeń dróżnika i stacji Bydgoszcz-Bielawy jeszcze nie było. "
Przejście podziemne
Rozmawiałem z miłośnikami kolei na temat tego przejścia, nikt o takim nie słyszał. Stwierdzili że bardziej prawdopodobne jest to iż był to przepust wodny(odwadniający) pod torami.
Mnie też to dziwi, przecież w tamtych latach w okolicy były pola i łąki.
Mnie też to dziwi, przecież w tamtych latach w okolicy były pola i łąki.
Przejście podziemne
bunkier pisze:Mnie też to dziwi, przecież w tamtych latach w okolicy były pola i łąki.
Po drugiej stronie torów, trochę bardziej na wschód, w tamtym okresie istniał tor wyścigów konnych. Obecnie na miejscu toru, są ogródki działkowe.
Być może to przejście podziemne to tylko legenda, powielana w różnych źródłach.
A może to był jakiś nie dokończony projekt z czasów budowy koleji francuskiej. Tak jak wiadukty "do lasu".
Ja tylko natknąłem sie na krótkie jedno zdaniowe wzmianki. Bez żadnych szczegółów. Dlatego poddałem temat pod dyskusje na forum.
- Ewing
- Admin

- Posty: 6014
- Rejestracja: piątek, 26 gru 2008, 00:00
- Lokalizacja: Bydgoszcz-Fordon
- Kontakt:
Przejście podziemne
Na mapie Bydgoszczy z 1935 roku (WIG P36 S36) na wysokości obecnej stacji Bydgoszcz Leśna (dawniej były to Bielawy) widoczne są dwa przejazdy kolejowe, z których jeden jest trochę niewyraźnie zaznaczony i wygląda bardziej jakby tory szły właśnie nad drogą. Może podczas budowy stacji kolejowej w tym miejscu przejazd (tunel) zasypano?
- Ewing
- Admin

- Posty: 6014
- Rejestracja: piątek, 26 gru 2008, 00:00
- Lokalizacja: Bydgoszcz-Fordon
- Kontakt:
Przejście podziemne
Na mapie Bydgoszczy (WIG z 1935 roku) w okolicy dzisiejszego dworca kolejowego na osiedlu Leśnym były dwa przejazdy kolejowe, z których jeden wygląda jakby tory szły nad drogą. Może chodziło właśnie o tunel w tym miejscu (Kiedyś były to właśnie Bielawy, a nie Leśne) i przy budowie stacji został on zasypany?
Przejście podziemne
Ewing pisze:Na mapie Bydgoszczy z 1935 roku (WIG P36 S36) na wysokości obecnej stacji Bydgoszcz Leśna (dawniej były to Bielawy) widoczne są dwa przejazdy kolejowe, z których jeden jest trochę niewyraźnie zaznaczony i wygląda bardziej jakby tory szły właśnie nad drogą. Może podczas budowy stacji kolejowej w tym miejscu przejazd (tunel) zasypano?
Bydgoszcz Lesna a Kamienna/Leczycka to dwa calkiem inne miejsca
"Czekając na idealny moment, możesz nigdy nie rozpocząć dzieła. Zaczynaj już! Zaczynaj tam, gdzie jesteś i jako ten, kim jesteś" - H. Jackson Brown
Przejście podziemne
Właśnie, GrapHite ma rację. Nazwa dworca nazwą, ale chodzi o miejsce w okolicy konkretnych ulic.
Czy tam jednak nie dołożono kilku torów w porównaniu z tym, co było zaraz po wojnie? Chyba wiele się tam zmieniło i tunel pewnie zakopano/zniszczono.
Mam jednak inne pytanie - czy tory jeszcze nie tak dawno dochodzące do Gdańskiej, a wczesniej ją przecinające, były ułożone do okolic stacji na Bielawach i łączyły się z tym torem biegnącym dookoła Zawiszy i cmentarza na Bielawkach?
Czy tam jednak nie dołożono kilku torów w porównaniu z tym, co było zaraz po wojnie? Chyba wiele się tam zmieniło i tunel pewnie zakopano/zniszczono.
Mam jednak inne pytanie - czy tory jeszcze nie tak dawno dochodzące do Gdańskiej, a wczesniej ją przecinające, były ułożone do okolic stacji na Bielawach i łączyły się z tym torem biegnącym dookoła Zawiszy i cmentarza na Bielawkach?
- Ewing
- Admin

- Posty: 6014
- Rejestracja: piątek, 26 gru 2008, 00:00
- Lokalizacja: Bydgoszcz-Fordon
- Kontakt:
Przejście podziemne
Drzewol pisze:Mam jednak inne pytanie - czy tory jeszcze nie tak dawno dochodzące do Gdańskiej, a wczesniej ją przecinające, były ułożone do okolic stacji na Bielawach i łączyły się z tym torem biegnącym dookoła Zawiszy i cmentarza na Bielawkach?
Z mapy, o której wspomniałem tak właśnie wynika, połączenie torów było właśnie w okolicy dzisiejszej stacji Bydgoszcz Bielawy.

Przejście podziemne
Darek pisze:Ja tylko natknąłem sie na krótkie jedno zdaniowe wzmianki. Bez żadnych szczegółów. Dlatego poddałem temat pod dyskusje na forum.
Temat jest bardzo interesujący. Trzeba wyskoczyć w teren i zobaczyć jak to wygląda.
-
Wojtek Mąka
- brak
- Posty: 252
- Rejestracja: czwartek, 9 paź 2008, 23:00
Przejście podziemne
fakt, łażę tam z moim psem-mordercą.... ale do lasu
niemiecki wojskowy Messtischblatt (1:25 000) interesującego nas obszaru Bleichfelde (Bielawy) pokazuje trzy możliwe przejścia przez torowisko. Żadne nie nie jest na wysokości obecnej ulicy Łęczyckiej, co nie zmienia faktu że mogły być. Druga od lewej droga to obecne ul Morska, trzecia zakończona domkiem - Łęczycka. (o ile sie nie mylę
po tym domku jest dziś widoczny jeszcze mały ogródek)
Mapka jest aktualizowana na lata 34/35 na podstawie mapy Polski, ale wszystkie szczegóły topograficzne są na 1908 rok
O wiele lepszy polski WIG na 1932 rok, pokazuje m.in. że biegły tam już dwie linie kolejowe, jedna nawet czterotorowa
:
Po prawej u góry wycinka widać wspomniany wcześniej tor wyścigowy (trybuna była po wschodniej części pętli)i mały cmentarz ewangelicki - na kości natnięto się tam ze dwa lata temu przy pracach ziemnych... ale to kol. Thure będzie wiedział, bo zdaje się, że miał tam nadzór.
nigdy tego nie sprawdzałem, ale trzeba by zobaczyć na ile poszerzyło się torowisko i w która stronę, a potem ustalić miejsca, w których do torowiska dochodziły drogi.
To sekunda roboty - jak ktoś jest zainteresowany - wrzucam punkty do gpsa i lecimy w teren.
pozdr
niemiecki wojskowy Messtischblatt (1:25 000) interesującego nas obszaru Bleichfelde (Bielawy) pokazuje trzy możliwe przejścia przez torowisko. Żadne nie nie jest na wysokości obecnej ulicy Łęczyckiej, co nie zmienia faktu że mogły być. Druga od lewej droga to obecne ul Morska, trzecia zakończona domkiem - Łęczycka. (o ile sie nie mylę
Mapka jest aktualizowana na lata 34/35 na podstawie mapy Polski, ale wszystkie szczegóły topograficzne są na 1908 rok
O wiele lepszy polski WIG na 1932 rok, pokazuje m.in. że biegły tam już dwie linie kolejowe, jedna nawet czterotorowa
Po prawej u góry wycinka widać wspomniany wcześniej tor wyścigowy (trybuna była po wschodniej części pętli)i mały cmentarz ewangelicki - na kości natnięto się tam ze dwa lata temu przy pracach ziemnych... ale to kol. Thure będzie wiedział, bo zdaje się, że miał tam nadzór.
nigdy tego nie sprawdzałem, ale trzeba by zobaczyć na ile poszerzyło się torowisko i w która stronę, a potem ustalić miejsca, w których do torowiska dochodziły drogi.
To sekunda roboty - jak ktoś jest zainteresowany - wrzucam punkty do gpsa i lecimy w teren.
pozdr
Przejście podziemne
No to Wojtek wrzucaj punkty do GPSa i idziemy w teren.
Dla chętnych na rekonesans podaję czas i miejsce zbiórki.
Sobota 31 stycznia godz. 10:00 przy kładce nad torami od ul. Kamiennej.
Dla chętnych na rekonesans podaję czas i miejsce zbiórki.
Sobota 31 stycznia godz. 10:00 przy kładce nad torami od ul. Kamiennej.