Most fordoński oraz jego umocnienia

Awatar użytkownika
Ewing
Admin
Admin
Posty: 6014
Rejestracja: piątek, 26 gru 2008, 00:00
Lokalizacja: Bydgoszcz-Fordon
Kontakt:

Most fordoński oraz jego umocnienia

Post autor: Ewing »

Jarek, nałożyłem fragment mapy Fordonu z 1933 roku na google earth i wychodzi na to, że most kończył się jeszcze przed obecnym skrzyżowaniem w Strzyżawie.

Obrazek

Ostatnie przęsło kończyło się mniej więcej w następujących lokalizacjach:
53° 8’9.64"N 18°10’47.24"E
i
53° 8’10.26"N 18°10’49.24"E

Jeśli umocnienia były na końcu ostatniego przęsła, to wychodzi na to, że powinny znajdować się na terenie obecnej stadniny lub gdzieś w okolicy.
Awatar użytkownika
GrapHite
BSMZ Bunkier
Posty: 6984
Rejestracja: wtorek, 16 gru 2008, 00:00

Umocnienia mostu fordońskiego

Post autor: GrapHite »

no to dawaj kiedy i gdzie sie spotykamy i jedziemy poszukac :!:
"Czekając na idealny moment, możesz nigdy nie rozpocząć dzieła. Zaczynaj już! Zaczynaj tam, gdzie jesteś i jako ten, kim jesteś" - H. Jackson Brown
Awatar użytkownika
Ewing
Admin
Admin
Posty: 6014
Rejestracja: piątek, 26 gru 2008, 00:00
Lokalizacja: Bydgoszcz-Fordon
Kontakt:

Umocnienia mostu fordońskiego

Post autor: Ewing »

Myślę, że jak będziemy sprzątać synagogę w Fordonie, to będzie można tam wyskoczyć (nawet spacerkiem dla zdrowia).
Darek
BSMZ Bunkier
Posty: 136
Rejestracja: niedziela, 16 lis 2008, 00:00
Lokalizacja: Bydgoszcz

Umocnienia mostu fordońskiego

Post autor: Darek »

Zdemontowane przęsła "naszego" mostu można znaleźć w kilku miejscach w Polsce:

- Brzeg, rzeka Odra
Obrazek

-Czarnków, rzeka Noteć
Obrazek
Obrazek

- Ryboły, rzeka Narew

- Terespol, rzeka Bug

- Zosin, rzeka Bug
Awatar użytkownika
bunkier
brak
Posty: 5306
Rejestracja: czwartek, 9 paź 2008, 23:00
Lokalizacja: Bydgoszcz
Kontakt:

Umocnienia mostu fordońskiego

Post autor: bunkier »

Ewing pisze:Jeśli umocnienia były na końcu ostatniego przęsła, to wychodzi na to, że powinny znajdować się na terenie obecnej stadniny lub gdzieś w okolicy.



Zgadza się, ludzie z TPFu mówili że są za stadniną. Trzeba to oblukać.
Awatar użytkownika
Ewing
Admin
Admin
Posty: 6014
Rejestracja: piątek, 26 gru 2008, 00:00
Lokalizacja: Bydgoszcz-Fordon
Kontakt:

Umocnienia mostu fordońskiego

Post autor: Ewing »

Nasyp kolejowy nie zmienił chyba swojej lokalizacji, więc wystarczy poruszać się wzdłuż torów.
Awatar użytkownika
Ewing
Admin
Admin
Posty: 6014
Rejestracja: piątek, 26 gru 2008, 00:00
Lokalizacja: Bydgoszcz-Fordon
Kontakt:

Umocnienia mostu fordońskiego

Post autor: Ewing »

Obronny most w Fordonie (Fordon-Striesau)

Zbudowany w latach 1891-93 ważny strategiczny most na Wiśle (na linii łączącej twierdze Toruń i Grudziądz) koło Bydgoszczy otrzymał (oprócz typowych wartowni i bram na przyczółkach) ufortyfikowany przyczółek wschodni: 1898-99 ziemną baterię z czterema betonowymi stanowiskami dział 90mm otoczoną kratą forteczną i trójkątną fosą z zasiekami z drutu kolczastego, 1905 baterię przekształcono w szaniec piechoty z dwoma betonowymi stanowiskami dla przewoźnych wieżyczek pancernych Grusona z działkami szybkostrzelnymi 53mm, rozpoznano stanowisko baterii 6 dział 120mm. Most podlegał Fortyfikacji Toruń. Niezachowane wmocnienia samego mostu składały się z dwóch par blokhauzów oraz na lewym brzegu Wisły baterii na północ od Fordonu. Most miał długość 1250m, 19 filarów, z których 6 zachodnich było nurtowych. Linia kolejowa biegła po stronie południowej mostu, a droga północnej.


żródło: http://www.mars.slupsk.pl/fort/4005b.htm

Tu również znajdziecie kilka ciekawych informacji na temat umocnień i samego mostu: http://www.nbi.com.pl/redirect/dirme/?h ... ICR_u-sBQA
Awatar użytkownika
Ewing
Admin
Admin
Posty: 6014
Rejestracja: piątek, 26 gru 2008, 00:00
Lokalizacja: Bydgoszcz-Fordon
Kontakt:

Umocnienia mostu fordońskiego

Post autor: Ewing »

Na tym fragmencie mapy widać umocnienia:
Obrazek
Awatar użytkownika
bunkier
brak
Posty: 5306
Rejestracja: czwartek, 9 paź 2008, 23:00
Lokalizacja: Bydgoszcz
Kontakt:

Umocnienia mostu fordońskiego

Post autor: bunkier »

Po sprzątaniu synagogi udaliśmy się mocną ekipą za most w poszukiwaniu fotyfikacji. Chodziliśmy jeździliśmy aż w końcu zostało dwóch wytrwałych :) którym się poszczęściło i trafiliśmy na pozostałości po umocninieach.

Marcin, zastanawia mnie ten wał ziemny obłożony kamieniami. Z góry wyraźnie widać że pierścień jak by był zamknięty obejmował by dwa przęsła mostu. Na starej mapie nie jest to zaznaczone.
Awatar użytkownika
Ewing
Admin
Admin
Posty: 6014
Rejestracja: piątek, 26 gru 2008, 00:00
Lokalizacja: Bydgoszcz-Fordon
Kontakt:

Umocnienia mostu fordońskiego

Post autor: Ewing »

Jeśli ten wał faktycznie zamykał się w pierścień (a wszystko na to wskazuje) to wygląda na to, że miał chronić coś w środku w przypadku większego stanu wody i podtopień. Może była tu jakaś składnica/magazyny. Dziwne jest jednak to, że na mapach nie ma śladu po obwałowaniu.
Awatar użytkownika
Ewing
Admin
Admin
Posty: 6014
Rejestracja: piątek, 26 gru 2008, 00:00
Lokalizacja: Bydgoszcz-Fordon
Kontakt:

Umocnienia mostu fordońskiego

Post autor: Ewing »

Kilka moich fotek.

Zaczęło się tu:

Obrazek

Potem spacerek nasypem kolejowym i poszukiwania wzdłuż niego:

Obrazek

Obrazek

Tajemniczy wał niewiadomego przeznaczenia, obłożony od góry do dołu kamieniami; poniżej niego wyorane cegły:

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Był i pociąg :D

Obrazek

Obrazek

I w końcu po chwilach zwątpienia i rezygnacji naszym oczom ukazał się upragniony widok:

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Na koniec jeszcze mały akcent przyrodniczy :lol:

Obrazek
Awatar użytkownika
Ewing
Admin
Admin
Posty: 6014
Rejestracja: piątek, 26 gru 2008, 00:00
Lokalizacja: Bydgoszcz-Fordon
Kontakt:

Re: Umocnienia mostu fordońskiego

Post autor: Ewing »

Na poniższej stronie można zobaczyć jak wyglądały wieżyczki, które były na wyposażeniu umocnień i jak mniej więcej prezentowały się ich stanowiska w całości.

http://kaczorek.easyisp.pl/pisz/fort/ugruns53.htm
Awatar użytkownika
bunkier
brak
Posty: 5306
Rejestracja: czwartek, 9 paź 2008, 23:00
Lokalizacja: Bydgoszcz
Kontakt:

Re: Umocnienia mostu fordońskiego

Post autor: bunkier »

I jeszcze dwie fotki jak wyglądał dawniej.

Obrazek
By bunkier

Obrazek
By bunkier
Awatar użytkownika
Ewing
Admin
Admin
Posty: 6014
Rejestracja: piątek, 26 gru 2008, 00:00
Lokalizacja: Bydgoszcz-Fordon
Kontakt:

Re: Umocnienia mostu fordońskiego

Post autor: Ewing »

Po przyjrzeniu się archiwalnym fotką z budowy mostu muszę z przykrością stwierdzić, że w chwili obecnej trudno w jakikolwiek sposób nazwać go zabytkowym :(
Jedyne co pozostało z tamtych czasów, to podpory w nurcie rzeki, choć i tak chyba w nieco zmienionej formie. Wszystkie przęsła są "nowe".
Awatar użytkownika
Maciej Kulesza
brak
Posty: 1434
Rejestracja: poniedziałek, 1 cze 2009, 21:08

Re: Zniszczone mosty

Post autor: Maciej Kulesza »

Powrócę do wątku związanego z "starym" mostem w Fordonie.
Znalazłem oto bardzo ciekawe zdjęcie.

Obrazek

i kolejne

Obrazek


A oto jedno przęsło sfotografowane w Czarnkowie (woj. wielkopolskie) - pokazywane powyżej. Przęsło przerzucone jest przez Noteć. Co ciekawe. Analizując zdjęcia okazuje się, że most w Czarkowie jest zachowany w idealnym stanie. Posiada nawet oryginalne barierki odgradzające pieszych od skrajni mostu.
Oto zdjęcia obfotografowanego mostu w Czarkowie.

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek
Awatar użytkownika
Ewing
Admin
Admin
Posty: 6014
Rejestracja: piątek, 26 gru 2008, 00:00
Lokalizacja: Bydgoszcz-Fordon
Kontakt:

Re: Zniszczone mosty

Post autor: Ewing »

Maciej Kulesza pisze:Co ciekawe. Analizując zdjęcia okazuje się, że most w Czarkowie jest zachowany w idealnym stanie.

Tak nie do końca - wszystkie te przęsła zaadaptowane z mostu fordońskiego zostały zwężone. Wystarczy policzyć "x" w górnych, krzyżujących się elementach. Tu jest ich 8, w oryginale było 15.
Nie zamontowano również wszystkich łukowych łączników widocznych tu na środku mostu pomiędzy bocznymi elementami, a sklepieniem.
Awatar użytkownika
Maciej Kulesza
brak
Posty: 1434
Rejestracja: poniedziałek, 1 cze 2009, 21:08

Re: Zniszczone mosty

Post autor: Maciej Kulesza »

A ja myślę, że nie. Na moście były dwa rodzaje przęseł. Duże i małe.

Dlaczego?

Pierwszy most składał się z 18 przęseł w tym 5 rzecznych (to te półokrągłe łuki widoczne na większości starych zdjęć) o rozpiętości teoretycznej 98,5 metra (od osi filara do osi filara – 100 metrów) oraz 13 przęseł ponad terenem zalewowym od strony Ostromecka, z kratownicami o długości 60,5 m (od osi filara do osi filara –62 m) stalowych o konstrukcji kratownicowej, z jezdnią dołem. Całkowita długość przęseł wyniosła 1306 metrów, uwzględniając przyczółki z bramami – około 1325 m. Most miał szerokość 10,8 m, z czego 4,15 m przeznaczono na torowisko z jednotorową linią kolejową, a 6,5 m na część drogową. Poszczególne rodzaje komunikacji oddzielono żelaznym ogrodzeniem. Z obydwu stron dźwigarów znajdowały się 1,5 metrowej szerokości chodniki. Jezdnia i chodniki były drewniane.
Szkoda, że fizycznie w Czarnkowie nie pomierzyłem mostu.

To przęsło z Czarnkowa to jest to mniejsze przęsło (prostokątne) których było 13 szt. Widoczne jest starej fotografii z samochodem. Niestety ja nie dałem rady policzyć owych X. Ale tak na chłopski rozum, to nie warto zmniejszać przęsła bo starci swoją nośność, lub wręcz może się rozpaść.

Tych prostokątnych przęseł było 13.
Jedno (1) jest w Czarkowie.
Dwa (2) są prezentowane powyżej i niżej w Brzegu nad Odrą.

Obrazek
Zdjęcie pochodzi z internetu i autorem jest kosma 100

Obrazek
Zdjęcie pochodzi z strony http://www.klimatyblox.pl


I kolejne dwa (2) przęsła znajdują się na Narwi w miejscowości w ciągu drogi nr 19 miejscowość Ryboły.
Autorem obu zdjęć jest geo573 z strony panoramio

Obrazek

Obrazek

Te nad Narwią, Notecią i Odrą wydaja się być takie same jak na prezentowanym zdjęciu czarno-białym z samochodem.
Czy zostały zmniejszone? Chyba nie. Szkoda było pracy aby je zmniejszyć. Bo z drugiej strony dlaczego.

Wszystkie one mają po jedenaście x "pionowych" i wyglądają na takie same (na "oko") pod względem szerokości, długości i wysokości.

Było więc 13 przęseł prostokątnych i 5 udało się wspólnie znaleźć. Pozostało jeszcze do odszukania 8 małych i 5 dużych, łukowych (rzecznych) przęseł. Tych nie udało mi się znaleźć...
Określenie ich miejsca jest bardzo trudne, bez dokładnej wiedzy prawie niemożliwe, chyba, że ktoś z Was natknie się na nie przypadkiem.

Zdjęcia z Brzegu również będę miał. Więc je wkleję.
Szukajmy więc pierwszego fordońskiego mostu :) choć ja zakładam, że część poszła na złom, a być może część pojechała na wschód, a część jest gdzieś w kraju.
Pamiętajmy, że odbudowę obecnego mostu rozpoczęto w 1952 roku. Więc należy szukać przęseł mostu zawiezionych na nowe miejsce na początku 50-tych lat. ubiegłego wieku.

-- piątek, 9 kwi 2010, 11:46 --

Dodam jeszcze, że natknąłem się na informację, że
"trzy trafiły do Piły".

W samej Pile takich mostów nie znalazłem...
Awatar użytkownika
Ewing
Admin
Admin
Posty: 6014
Rejestracja: piątek, 26 gru 2008, 00:00
Lokalizacja: Bydgoszcz-Fordon
Kontakt:

Re: Zniszczone mosty

Post autor: Ewing »

Niestety ale jest dokładnie tak jak piszę. Co do tego, że były dwa rodzaje przęseł, to ok. tylko zwróć uwagę, że zarówno te duże, jak i te małe miały tą samą szerokość. Dokładna szerokość mostu na całej długości wynosiła 10,8 m, z tego 4,15 metra zajmowało torowisko, 6,5 m część drogowa (5 metrów jezdnia i reszta pobocza). W nowych lokalizacjach nie potrzebna była część kolejowa, a nadmiar stali na pewno wykorzystano gdzieś indziej.
Może to zdjęcie pomoże w liczeniu.
Jeszcze jedno - ja na twoich fotkach doliczyłem się po 10 "X" nie licząc początkowych łączników, które we wszystkich przęsłach są zawsze o 2 "X" krótsze (13 w oryginale, po 8 w prezentowanych na fotkach).
Załączniki
most.JPG
most.JPG (92.73 KiB) Przejrzano 31419 razy
Awatar użytkownika
Maciej Kulesza
brak
Posty: 1434
Rejestracja: poniedziałek, 1 cze 2009, 21:08

Re: Zniszczone mosty

Post autor: Maciej Kulesza »

Przyznam szczerze że nie przekonuje mnie to, bo nie mogę policzyć owych X. Mówimy o x u góry czy tych w pionie?

Mam inne rozwiązanie. Wystarczy zmierzyć most w Czarnkowie. :) Zmierzę szerokość mostu między balustradami i między przęsłami. I będziemy wiedzieć co i jak. :)

A tak na marginesie to skracanie czy zwężanie mostu wydaje się bezcelowe.
Po poniedziałku powinienem mieć wymiary :)
Pozdrawiam
Awatar użytkownika
Ewing
Admin
Admin
Posty: 6014
Rejestracja: piątek, 26 gru 2008, 00:00
Lokalizacja: Bydgoszcz-Fordon
Kontakt:

Re: Zniszczone mosty

Post autor: Ewing »

Chodzi o te górne x. Zwróć też uwagę, że na zdjęciu z tym starym autem jezdnia jest dwukierunkowa tak jak teraz, a obok przebiega jeszcze linia kolejowa. Dodatkowo pobocze (od jezdni do filaru) jest szersze niż to dzisiejsze. Jeśli usunąć by z naszego mostu linię kolejową to tak naprawdę powstał by trzeci pas ruchu, a tu możemy o tym zapomnieć ;)
Co do zewnętrznych chodników, to w oryginale miały one po 1,5 m.
ODPOWIEDZ