Fabryka mebli artystycznych

Dział rozpoznania. Tutaj również można zadawać pytania na tematy związane z tematyką forum.
AERO
brak
Posty: 2841
Rejestracja: niedziela, 7 mar 2010, 19:44

Fabryka mebli artystycznych

Post autor: AERO »

.... "Bracia Gabriel" w Bydgoszczy.
Szukam dawnego adresu tej fabryki. W ok. 1920\21 r. powstał w niej samolot P-V \P-Va.
Był to pierwszy samolot sportowy zbudowany w Polsce po I wojnie światowej, oraz pierwszy samolot krajowej konstrukcji, który wykonywał loty w niepodległej Polsce.
Info jest do uzyskania np. w necie w "Gazeta Bydgoska 1923.02.17 R.2 nr 38" ....ale nie mogę tego pliku otworzyć.
Awatar użytkownika
MWS
brak
Posty: 437
Rejestracja: wtorek, 8 mar 2011, 01:02

Re: Fabryka mebli artystycznych

Post autor: MWS »

od 1923r – Gdańska 138 (d.100)
AERO
brak
Posty: 2841
Rejestracja: niedziela, 7 mar 2010, 19:44

Re: Fabryka mebli artystycznych

Post autor: AERO »

Dzięki wielkie.
Podany rok ;
od 1923r
sugeruje jednak, że wcześniej mogli mieścić się w innym miejscu . Samolot Gabriel P-V bracia Gabriel i Skórzewski ( hrabia :?: ) zbudowali w 1921 \22 r.
AERO
brak
Posty: 2841
Rejestracja: niedziela, 7 mar 2010, 19:44

Re: Fabryka mebli artystycznych

Post autor: AERO »

...chyba , że wcześniejszy adres tej F-my to Gdańska 100 :oops: :)
Nie złapałem wcześniej
(d.100)
Awatar użytkownika
MWS
brak
Posty: 437
Rejestracja: wtorek, 8 mar 2011, 01:02

Re: Fabryka mebli artystycznych

Post autor: MWS »

Dawny numer Gdańska 100, to dzisiejszy, +/-, 138 (zmiany właścicieli, podziały itp.)
W gazecie (link), podany jest tylko urzędowy komunikat o sądowej rejestracji spółki (Willi; Walter; Otto Gabriel. brak innych danych).
Gabrielowie zaczynali, najprawdopodobniej, na Grunwaldzkiej (dawniej) 12 - 12a;b;c;d;e - raz 12c; raz 12e; (dzisiaj 3;5;7;9;11).
„Najprawdopodobniej” – bo są to bardziej ślady „mieszkalne” niż „biznesowe”, chociaż istnienie tam jakiegoś warsztaciku nie jest wykluczone.
AERO
brak
Posty: 2841
Rejestracja: niedziela, 7 mar 2010, 19:44

Re: Fabryka mebli artystycznych

Post autor: AERO »

Rozumiem.
Dzięki raz jeszcze.
Awatar użytkownika
borys_p
brak
Posty: 139
Rejestracja: czwartek, 27 gru 2012, 17:38
Lokalizacja: Bydgoszcz/Okolice

Re: Fabryka mebli artystycznych

Post autor: borys_p »

Skoro Skórzewski,to może jednak Łabiszyn...??? W latach 80/90 była tam fabryka mebli artystycznych... (?)
Pozdrawiam,Borys:-)
AERO
brak
Posty: 2841
Rejestracja: niedziela, 7 mar 2010, 19:44

Re: Fabryka mebli artystycznych

Post autor: AERO »

Zbieg okoliczności co do nazwiska i fabryki. Również o tym myślałem. Tyle tylko, że fabryki mebli w Łabiszynie mają stosunkowo krótką historię a hrabia S. pewnie po prostu by sobie kupił gotowego aeroplana gdzieś we Francji. ;)

P.S.
Kto nie był w Lubostroniu, niech się wybierze . Podobno 2 lata temu odnaleźli się spadkobiercy i zaczęli sobie rościć ... ;)
Mac
brak
Posty: 1102
Rejestracja: piątek, 30 kwie 2010, 16:59

Re: Fabryka mebli artystycznych

Post autor: Mac »

Awatar użytkownika
GrapHite
BSMZ Bunkier
Posty: 6984
Rejestracja: wtorek, 16 gru 2008, 00:00

Re: Fabryka mebli artystycznych

Post autor: GrapHite »

Nie mogłem znaleźć odpowiedniego wątku.
W temacie fabryk mebli:
Po 132 latach koniec Bydgoskich Fabryk Mebli.
Wszystko wskazuje na to, że spółka Bydgoskie Fabryki Mebli, jedna z najstarszych i największych firm meblarskich w Polsce, przestanie być producentem mebli. Czy spółka całkowicie zniknie z rynku? Tego jeszcze nie wiemy.
Miejsce BFM, w sensie dosłownym, ma zająć istniejąca od 25 lat spółka HM Helvetia Meble Wieruszów, specjalizująca się w produkcji zestawów sypialnych, mebli dziennych do salonu i meblościanek.
W hali Bydgoskich Fabryk Mebli przy ul. Nowotoruńskiej w Bydgoszczy, gdzie powstają meble skrzyniowe, Helvetia wkrótce uruchomi produkcję pod swoim szyldem.


http://express.bydgoski.pl/359938,PRACA ... ikami.html
"Czekając na idealny moment, możesz nigdy nie rozpocząć dzieła. Zaczynaj już! Zaczynaj tam, gdzie jesteś i jako ten, kim jesteś" - H. Jackson Brown
Awatar użytkownika
borys_p
brak
Posty: 139
Rejestracja: czwartek, 27 gru 2012, 17:38
Lokalizacja: Bydgoszcz/Okolice

Re: Fabryka mebli artystycznych

Post autor: borys_p »

Potwierdzam,
Z relacji pracowników,z końcem roku, BFM przestaje istnieć...
Większość na wypowiedzeniach,gdyż nie podpisali się pod batogiem... Z puntu widzenia pracownika,któremu jest to obojętne(czyt. ma już pracę),jest to działanie na destrukcję... Wywożone maszyny,likwidowane działy... Konsekwentnie od 4,5 lat... Glinki najpierw...(ok 150 osób)-zamknięto niemal całkowicie...
Obserwowaliśmy to z boku,jako przewożnicy. Strategia długoterminowa,z finiszem,jak zakładano...
Raczej dopną swego....:-(
Pozdrawiam,Borys:-)
Awatar użytkownika
Maciej
brak
Posty: 243
Rejestracja: poniedziałek, 2 kwie 2012, 15:09

Re: Fabryka mebli artystycznych

Post autor: Maciej »

Czyli historia bliźniaczo podobna do upadku Zakładów Graficznych im KEN. Najpierw wyprowadzka z macierzystej siedziby na Jagiellońskiej do Brzozy Bydgoskiej, tam już masowa sprzedaż maszyn (część poszła przed wyprowadzką), następna emigracja do Wrocławia chyba (sama nazwa spółki) i koniec. Upadłość.
AERO
brak
Posty: 2841
Rejestracja: niedziela, 7 mar 2010, 19:44

Re: Fabryka mebli artystycznych

Post autor: AERO »

No to po "Meblach " :?
Fakt.
Brakuje wątku o B.F.M.


Wracając do tematu ;
Bracia Gabriel również "zrobili numer " :?
To chyba było pierwsze uprowadzenia samolotu z Polski do Berlina. ;)

Zaczerpnięte z ;
http://dlapilota.pl/wiadomosci/aeroklub ... -lotnictwa

...Cyt. " Zdrada braci Gabryel

Warsztaty Szkoły Pilotażu podjęły się również budowy pierwszego w Polsce samolotu sporto­wego. Bracia Gabryel, właściciele znanej wó­wczas w Bydgoszczy fabryki mebli, którzy w czasie I wojny światowej jako poddani Prus byli pilotami w armii niemieckiej, nie zatracili żywego zainteresowania dla awiacji i przedsta­wili projekt budowy samolotu sportowego z sil­nikiem motocyklowym. Był to projekt górnopłata podobnego do francuskiego „Morane 30 — Parasol”, ale odpowiednio mniejszy uwzględnia­jący moc proponowanego silnika. Według oce­ny znawców, model ten miał dwie szczególne zalety — krótki rozbieg przy starcie oraz rów­nie krótki dobieg przy lądowaniu.

Departament Lotnictwa, opierając się na opi­nii fachowców, zezwolił braciom na zrealizowa­nie swego projektu w warsztatach bydgoskiej Szkoły Pilotażu. Rzecz zakończyła się jednak zdradą. Otóż Gabryelowie obiecali polskim wła­dzom lotniczym, że zbudowany przez nich samo­lot, po udanych próbach przekazany zostanie Polskiemu Aeroklubowi. Miał to być gest za okazaną pomoc materialną, fachową i materiało­wą przy realizacji projektu w bydgoskich war­sztatach. Obietnica ta – jak wykazały fakty – była jednak tylko sprytnym manewrem dla osiągnięcia celu. Oto bowiem pewnego dnia, już po próbach, jeden z braci wsiadł do rzeczywi­ście udanej maszyny, wzleciał nad Bydgoszcz, ale już nigdy nie powrócił na bydgoskie lotni­sko, wziął bowiem kurs na… Berlin gdzie samo­lot przekazał władzom niemieckim.

Incydent ten nie miał oczywiście żadnego wpływu na rozwój polskiego lotnictwa, ani też bydgoskich skrzydeł…"

cdn...
ODPOWIEDZ