Most fordoński oraz jego umocnienia
- Ewing
- Admin

- Posty: 6014
- Rejestracja: piątek, 26 gru 2008, 00:00
- Lokalizacja: Bydgoszcz-Fordon
- Kontakt:
Re: Umocnienia mostu fordońskiego
Zapraszam do poniższej lektury, a zwłaszcza przejrzenia unikalnych zdjęć.
http://www.bsmz.org/articles.php?article_id=29
http://www.bsmz.org/articles.php?article_id=29
- Maciej Kulesza
- brak
- Posty: 1434
- Rejestracja: poniedziałek, 1 cze 2009, 21:08
Re: Zniszczone mosty
Dzięki uprzejmości mojego kolegi Krzysztofa umieszczam fotografie trzech przęseł zalewowych które trafiły z Fordonu do Jarosławia.
Most w Jarosławiu nad Sanem nad Sanem. Zdjęcia wykonane ostatniej niedzieli 25 kwietnia 2010 roku.





Most w Jarosławiu nad Sanem nad Sanem. Zdjęcia wykonane ostatniej niedzieli 25 kwietnia 2010 roku.





Re: Zniszczone mosty
Na szczytach brak zdobień
Temat na "Bunkrze, jest nowatorski i profesjonalnie opracowany. Nie potrafię wyjść z podziwu nad wiedzą i dociekliwością kolegów z forum. Szczerze gratuluję.
- Maciej Kulesza
- brak
- Posty: 1434
- Rejestracja: poniedziałek, 1 cze 2009, 21:08
Re: Most fordoński oraz jego umocnienia
Materiał przeczytał czytelnik który 1952r. odbywał praktyki w oddziale Płockiego Przedsiębiorstwa Budowy Mostów w Tczewie. Rozmawiałem z panem Stefanem przez telefon. Oto co powiedział:
- Pracowałem w Tczewie przy roznitowywaniu poprzecznych belek mostu. Przęsła mostu zwężano dlatego, aby nie trzeba było budować w nowych lokalizacjach tak szerokich podpór. Tak było taniej i prościej.
- Na nowe miejsce, elementy mostu były transportowane w częściach koleją i tam ponownie montowane - dodał pan Stefan.
Świadek nie był przy demontażu mostu w Fordonie. Twierdzi, że w Tczewie dźwigary były w całości. Roznitowywał tylko belki poprzeczne. Był również przy montażu mostu w Rybołach. Tam ponownie nitował belki poprzeczne.
Mamy więc odpowiedź w jaki sposób transportowano przęsła mostu.
- Pracowałem w Tczewie przy roznitowywaniu poprzecznych belek mostu. Przęsła mostu zwężano dlatego, aby nie trzeba było budować w nowych lokalizacjach tak szerokich podpór. Tak było taniej i prościej.
- Na nowe miejsce, elementy mostu były transportowane w częściach koleją i tam ponownie montowane - dodał pan Stefan.
Świadek nie był przy demontażu mostu w Fordonie. Twierdzi, że w Tczewie dźwigary były w całości. Roznitowywał tylko belki poprzeczne. Był również przy montażu mostu w Rybołach. Tam ponownie nitował belki poprzeczne.
Mamy więc odpowiedź w jaki sposób transportowano przęsła mostu.
- Ewing
- Admin

- Posty: 6014
- Rejestracja: piątek, 26 gru 2008, 00:00
- Lokalizacja: Bydgoszcz-Fordon
- Kontakt:
Re: Most fordoński oraz jego umocnienia
W pobliżu mostu można znaleźć poniższe dwa słupki, które mogły stanowić element odgradzający drogę od torowiska, w czasach kiedy most był jeszcze w pierwotnej formie (chodzi oczywiście o te kamienne, choć nie wykluczone, że ten ceglany również pamięta tamte czasy).
- Załączniki
-
- 101_2950.jpg (229.92 KiB) Przejrzano 22128 razy
-
- 101_2953.jpg (233.15 KiB) Przejrzano 22128 razy
Re: Most fordoński oraz jego umocnienia
W czerwcu, jadąc do Białowieży, przejeżdżałem mostem w Rybołach. Niestety, deszczowy dzień nie sprzyjał fotografowaniu - w jednej ręce parasol, w drugiej aparat. Czasu wiele nie dostałem, żona została na kawie w pobliskim zajeździe "Zagłoba" (widoczny w głębi na pierwszym zdjęciu). Stąd zrobiłem zdjęcie mostu w całości; odległość ok. 300m.
W/g informacji z GDDKiA (http://www.gddkia.gov.pl/article/inform ... 01d8f38c03) most był remontowany w październiku 2005 r. Jak widać, miejscami mocno zardzewiał.
W/g informacji z GDDKiA (http://www.gddkia.gov.pl/article/inform ... 01d8f38c03) most był remontowany w październiku 2005 r. Jak widać, miejscami mocno zardzewiał.
- Załączniki
-
- 8133.jpg (75.13 KiB) Przejrzano 25782 razy
-
- 8134.jpg (105.56 KiB) Przejrzano 25786 razy
-
- 8144.jpg (38.84 KiB) Przejrzano 25789 razy
-
- 8140.jpg (99.75 KiB) Przejrzano 25808 razy
-
- 8147.jpg (92.16 KiB) Przejrzano 25800 razy
Re: Most fordoński oraz jego umocnienia
świetny klimat na ostatnim zdjęciu, taka a'la mgiełka
bardzo mi się podoba to zdjęcie
(w większym rozmiarze straci na jakości
)
bardzo mi się podoba to zdjęcie
"Czekając na idealny moment, możesz nigdy nie rozpocząć dzieła. Zaczynaj już! Zaczynaj tam, gdzie jesteś i jako ten, kim jesteś" - H. Jackson Brown
- Maciej Kulesza
- brak
- Posty: 1434
- Rejestracja: poniedziałek, 1 cze 2009, 21:08
Re: Most fordoński oraz jego umocnienia
Andrzej,
Świetne zdjęcia. Mam serdeczną prośbę. Proszę przyślij mi zdjęcia do mojego archiwum - jeśli mogę Ciebie o to prosić.
Pozdrawiam
Świetne zdjęcia. Mam serdeczną prośbę. Proszę przyślij mi zdjęcia do mojego archiwum - jeśli mogę Ciebie o to prosić.
Pozdrawiam
- Ewing
- Admin

- Posty: 6014
- Rejestracja: piątek, 26 gru 2008, 00:00
- Lokalizacja: Bydgoszcz-Fordon
- Kontakt:
Re: Most fordoński oraz jego umocnienia
Wracając do tematu. Poszczególne elementy konstrukcji mostu mają oznaczenie widoczne na poniższym zdjęciu. Jest to oznaczenie producenta, czy jeszcze coś innego?
- Załączniki
-
- 104_9688.jpg (117.79 KiB) Przejrzano 22349 razy
Re: Most fordoński oraz jego umocnienia
Zamieszczam linki do artykułu opisującego historię mostu fordońskiego:
http://www.nbi.com.pl/assets/NBI-pdf/20 ... oszczy.pdf
http://www.nbi.com.pl/assets/NBI-pdf/20 ... donski.pdf
http://www.nbi.com.pl/assets/NBI-pdf/20 ... oszczy.pdf
http://www.nbi.com.pl/assets/NBI-pdf/20 ... donski.pdf
- Maciej Kulesza
- brak
- Posty: 1434
- Rejestracja: poniedziałek, 1 cze 2009, 21:08
Re: Most fordoński oraz jego umocnienia
Każdy z Was zna doskonale to i kolejne zdjęcia Mostu Fordońskiego
http://architekturmuseum.ub.tu-berlin.d ... ten=151342
Ostatnio dostałem takie oto zdjęcie. Pierwszy raz widzę zdjęcie mostu wykonane tak blisko.
Ciekawe są napisy po prawej stronie. W mojej ocenie to jedne z bardziej interesujących zdjęć wspomnianego mostu.
Most Fordoński 1931 rok. Taka jest nazwa pliku.

http://architekturmuseum.ub.tu-berlin.d ... ten=151342
Ostatnio dostałem takie oto zdjęcie. Pierwszy raz widzę zdjęcie mostu wykonane tak blisko.
Ciekawe są napisy po prawej stronie. W mojej ocenie to jedne z bardziej interesujących zdjęć wspomnianego mostu.
Most Fordoński 1931 rok. Taka jest nazwa pliku.

Re: Most fordoński oraz jego umocnienia
HP - czy to nie Huta Pokój w Rudzie Śląskiej ?
- Maciej Kulesza
- brak
- Posty: 1434
- Rejestracja: poniedziałek, 1 cze 2009, 21:08
Re: Most fordoński oraz jego umocnienia
Maciej Kulesza pisze:HP... Nie rozumiem...
Poszukałem oryginał znalazłem tutaj
http://fotopolska.eu/228406,foto.html
Maciej : zapewne chodziło o HP na zdjęciu EWINGa
"Czekając na idealny moment, możesz nigdy nie rozpocząć dzieła. Zaczynaj już! Zaczynaj tam, gdzie jesteś i jako ten, kim jesteś" - H. Jackson Brown
Re: Most fordoński oraz jego umocnienia
HP to z pewnością Hewlett Packard
Jak widać kiedyś oferowali szerszy asortyment
To oczywiście żart. Mnie za to bardzo zaintrygowały stalowa wrota, a właściwie ich jedno skrzydło, widoczne na fotografi pod fragmentem napisu (....pociąg ). Czy to oznaczało że most był zamykany? W pewnych godzinach, na noc?
To oczywiście żart. Mnie za to bardzo zaintrygowały stalowa wrota, a właściwie ich jedno skrzydło, widoczne na fotografi pod fragmentem napisu (....pociąg ). Czy to oznaczało że most był zamykany? W pewnych godzinach, na noc?
- Maciej Kulesza
- brak
- Posty: 1434
- Rejestracja: poniedziałek, 1 cze 2009, 21:08
Re: Most fordoński oraz jego umocnienia
A teraz rozumiem.
Dziękuję.
Dziękuję.
Re: Most fordoński oraz jego umocnienia
Przepraszam za zamieszanie koledzy 
Re: Most fordoński oraz jego umocnienia
Miho pisze:HP to z pewnością Hewlett PackardJak widać kiedyś oferowali szerszy asortyment
![]()
To oczywiście żart. Mnie za to bardzo zaintrygowały stalowa wrota, a właściwie ich jedno skrzydło, widoczne na fotografi pod fragmentem napisu (....pociąg ). Czy to oznaczało że most był zamykany? W pewnych godzinach, na noc?
Mi tez uciekło oko na tą bramę:). Nie sadze żeby chodziło o zamykanie mostu na noc, no bo i po co?
A może chodziło o pobieranie opłaty za przejazd, tak jak teraz to sie robi na autostradach? A może trzeba było się wylegitymować??? Oczywiście nie mam bladego pojęcia , tak tylko sobie gdybam...
Re: Most fordoński oraz jego umocnienia
Lidka pisze:Mi tez uciekło oko na tą bramę:). Nie sadze żeby chodziło o zamykanie mostu na noc, no bo i po co?
A może chodziło o pobieranie opłaty za przejazd, tak jak teraz to sie robi na autostradach? A może trzeba było się wylegitymować??? Oczywiście nie mam bladego pojęcia , tak tylko sobie gdybam...
Teoretycznie chodziło o zabezpieczenie mostu przed ewentualnym atakiem. Tak aby nie było konieczności jego wysadzenia. Pod koniec XIX wieku, kiedy ów obiekt powstawał, wydawało się że takie rozwiązanie będzie możliwe. W wymienianym okresie na terenie Niemiec powstało całkiem sporo mostów, które jako obiekty militarne, mogły być bronione, zatem, były wyposażone w wieże i bramy.
- Ewing
- Admin

- Posty: 6014
- Rejestracja: piątek, 26 gru 2008, 00:00
- Lokalizacja: Bydgoszcz-Fordon
- Kontakt:
Re: Umocnienia mostu fordońskiego
Ewing pisze:Zapraszam do poniższej lektury, a zwłaszcza przejrzenia unikalnych zdjęć.
http://www.bsmz.org/articles.php?article_id=29
O wrotach macie chociażby tu.