Parowozownia

Wszystko co związane z koleją
ziolek
brak
Posty: 42
Rejestracja: czwartek, 18 mar 2010, 19:14

Re: Parowozownia

Post autor: ziolek »

Katarzyna Milczarek pisze:
ziolek pisze:Analizując dawny plan Bydgoszczy można zauważyć, że podobnie jak w Pile i w Tczewie w mieście tym znajdowały się dwie okrągłe parowozownie. Ktoś z Państwa ma przypadkiem jakieś informajce na ten temat?


Tak się składa że byłam wczoraj w Archiwum Państwowym w poszukiwaniu informcacji na temat parowozowni i mam kilka planów z zaznaczonymi wszystkimi parowozniami i lokomotywniami , które wówczas funkcjonowały jednocześnie przy dworcu. Polecam wycieczkę do archiwum bo tam jest naprawdę duzo materiałów. Nie wczytywałam się w pozwolenia budwlane, ale z samych rysunków wynika, że obie okragłe parowozownie powstały w tym samym czasie jako zespół w latach 70 XIX w., połączone za pośrednictwem Wasserstation czyli najprawdopodobniej budynku zawierającego pompę wodną. Niestety w archiwium nie ma materiałów dotyczacych dworca sprzed roku 1890 dlatego nie można się zapoznać z rysunkami rzutów i przekrojów akurat tych dwóch obiektów.


Przepraszam, iż za sprawą planów urlopowych mogłem odpisać dopiero dzisiaj i dziękuję Pani i Panu Bydziakowi za odpowiedź i podziwiam dociekliwość. :)

Przy okazji artykułu jaki pojawił się na temat kolejki w Myślęcinku pozwoliłem sobie na swój komentarz w tej sprawie i zamieszczenie linku do Państwa forum. W komentarzu oferującej pomoc kolejce Pesie zasugerowałem również dbałość o parowozownie, bowiem stan jej również nie przynosi chluby Bydgoszczy.

http://bydgoszcz.gazeta.pl/bydgoszcz/1, ... lo_ja.html

Niedawno miałem okazję udać się do Tczewa i zobaczyć tamtejszy okrąglak. Wnętrze obiektu na ile mi wiadomo niestety nie jest dostępne dla zwiedzających, ale dobrego stanu zewnętrznego można pozazdrościć. Szkoda, że podobny los nie spotyka innych okrągłych parowozowni.
Awatar użytkownika
bunkier
brak
Posty: 5306
Rejestracja: czwartek, 9 paź 2008, 23:00
Lokalizacja: Bydgoszcz
Kontakt:

Re: Parowozownia

Post autor: bunkier »

Polecam uwadze ten tekst:

"W XIX-wiecznym obiekcie do 1985 naprawiano tendery parowozów. Sławomir Marcysiak, miejski konserwator zabytków, chciał wpisać tenderownię, leżącą pośrodku zakładów PESA, do rejestru zabytków. - Firmie to się nie spodobało - mówi. W połowie tygodnia PESA odwołała się od decyzji konserwatora do ministra kultury.

Michał Żurowski, rzecznik PESA, zaznacza, że firma, żeby się rozwijać, musi remontować stare obiekty i budować nowe. Warunek to spełnianie przez budynek norm gwarantujących jakość produkcji i bezpieczeństwo ludzi.

- Niestety z punktu widzenia Pesy i naszych celów rozwojowych, zrujnowany budynek starej tenderowni tych norm nie spełnia i nie nadaje się po żadnym remoncie do produkowania w nim nowoczesnych pociągów. PESA to nie skansen architektury poprzemysłowej. Nie prowadzi się tutaj działalności muzealnej - podkreśla Michał Żurowski, zaznaczając, że zakład w ostatnich latach wydał dziesiątki milionów złotych na modernizację starych obiektów. Uratowano m.in. kuźnię z połowy XIX wieku, najstarszy budynek na terenie zakładów PESA."


Więcej tutaj:
http://bydgoski.pl/look/article.tpl?IdL ... cle=247584
ziolek
brak
Posty: 42
Rejestracja: czwartek, 18 mar 2010, 19:14

Re: Parowozownia

Post autor: ziolek »

Wątek bydgoskiej pojawił się na branżowym kolejowym portalu Rynek Kolejowy:
http://www.rynek-kolejowy.pl/47230/jaki ... szczy.html
http://www.rynek-kolejowy.pl/47283/kons ... gadza.html

oraz na profilu Rynku Kolejowego na Facebooku:
https://www.facebook.com/RynekKolejowy?fref=ts

Większość komentarzy wyraża oburzenie i poparcie dla pomysłu zachowania obiektu.

Ja pozostaje optymistą, iż Pesa zrozumie sprzeczność między ambicją bycia producentem nowoczesnego taboru, a niechęcią wobec kolejowego dziedzictwa i tym samym wyrazi ambicje bycia także liderem w zagospodarowaniu okrągłych parowozowni.
Aron
brak
Posty: 7
Rejestracja: poniedziałek, 12 sie 2013, 23:24

Re: Parowozownia

Post autor: Aron »

Przeszedłem się na bydgoski dworzec i... co tu dużo mówić, zobaczcie sami :cry:

Obrazek

Jedyny + to że nie ma tam, żadnego ogrodzenia, a było w ogóle? Może też to, że nie da się wejść do środka, wszystkie okna zabezpieczone są do wysokości dorosłego człowieka blachą, daje to tyle, że nikt tam raczej nie wlezie i nie zaprószy ognia.

Stan obiektu fatalny...
Obrazek
Obrazek

Tu chyba najlepiej widać, jak wygląda "dach"...
Obrazek

Wnętrze:
Obrazek
Obrazek

Jeszcze raz "dach" :o
Obrazek

No i parowóz, a jakże, w krzakach.
Obrazek

Pozdrawiam, A.
ziolek
brak
Posty: 42
Rejestracja: czwartek, 18 mar 2010, 19:14

Re: Parowozownia

Post autor: ziolek »

Koszmar! Przykro na to patrzeć!

A swoją drogą ktoś się może orientuje jak potoczyły się losy wpisu do rejestru zabytków?

Ostatnia, kolejna i desperacka już myśl, jaka mi przyszła do głowy to wobec faktu obecnego właściciela do budynku, to demontaż i przeniesienie tego budynku w inne miejsce. Wiem, że taki wariant rozważano w Berlinie, gdzie jedna z dwóch okrągłych parowozowni przeszkadza w planach budowy nowoczesnego zaplecze dla pociągów DB.
Awatar użytkownika
Robak
brak
Posty: 396
Rejestracja: środa, 6 mar 2013, 21:29
Lokalizacja: Bydgoszcz, Szwederowo

Re: Parowozownia

Post autor: Robak »

"Wypadek to dziwna rzecz. Nigdy go nie ma, dopóki się nie wydarzy" - Kubuś Puchatek
Awatar użytkownika
paschendaele
brak
Posty: 470
Rejestracja: czwartek, 4 sie 2011, 19:08

Re: Parowozownia

Post autor: paschendaele »

o ile mi wiadomo przeniesienie budynku w inne miejsce to mega przedsięwzięcie, na które potrzeba jednak gigantycznych środków

ps... konserwator się popisuje, że coś robi?
Awatar użytkownika
Lucim
brak
Posty: 101
Rejestracja: niedziela, 26 maja 2013, 20:20

Re: Parowozownia

Post autor: Lucim »

Moim zdaniem tzw Okrąglak to naprawdę historyczny obiekt.
Wątpię jednak a to aby Pesa chciała go wyremontować.
Obiekt tego typu nie przyda się w dzisiejszym planie produkcyjnym zakładu.
Co do planów inwestycyjnych to na razie Pesa ma jeszcze trochę terenu do zagospodarowania.
(wolnego terenu). Nie sądzę również aby zakład chciał tworzyć tam izbę pamięci. To ogromne wyzwanie wiążące się z kolosalnymi pieniędzmi. Pesa ma inne zmartwienia niż niszczejący budynek.
Przetargi, utrzymanie się na rynku krajowym i zagranicznym. A także utrzymaniem miejsc pracy dla tysięcy ludzi.

Osobiście wolałbym jednak aby obiekt pozostał.
Pzdr.
Awatar użytkownika
bunkier
brak
Posty: 5306
Rejestracja: czwartek, 9 paź 2008, 23:00
Lokalizacja: Bydgoszcz
Kontakt:

Re: Parowozownia

Post autor: bunkier »

paschendaele pisze:ps... konserwator się popisuje, że coś robi?

Przypomniało mu się jakie stanowisko piastuje.
Lidka
brak
Posty: 1753
Rejestracja: środa, 6 maja 2009, 23:00

Re: Parowozownia

Post autor: Lidka »

http://bydgoszcz.gazeta.pl/bydgoszcz/1, ... #LokBydTxt
Zobaczcie jak ludzie głosują. Warto też poczytać komentarze. Jak można pisać takie bzdury.
Niektórzy uważają, że jeśli okrąglak nie zostanie zburzony to Pesa zbankrutuje przez co połowa bydgoszczan umrze z głodu. Moim zdaniem Pesa poczeka na wierszy wiatr, deszcz, ogień i do końca wszystko sie zawali. Obiekt piękny, zabytkowy, wyjątkowy. Róbcie zdjęcia, dużo czasu mu nie zostało :( . Zastanawiam sie czy nie powinien powstać nowy dział. "Zabytki, które zniknęły z krajobrazu Bydgoszczy za panowania Pana Marcysiaka"
Awatar użytkownika
Lucim
brak
Posty: 101
Rejestracja: niedziela, 26 maja 2013, 20:20

Re: Parowozownia

Post autor: Lucim »

Lidka pisze: "Zabytki, które zniknęły z krajobrazu Bydgoszczy za panowania Pana Marcysiaka"


Brawo - Ciekawe ile ich będzie?
ziolek
brak
Posty: 42
Rejestracja: czwartek, 18 mar 2010, 19:14

Re: Parowozownia

Post autor: ziolek »

Pozwoliłem sobie na komentarz do sytuacji pod tym adresem:
http://www.rynek-kolejowy.pl/47866/pesa ... kadza.html
lisiogonek
brak
Posty: 246
Rejestracja: wtorek, 12 kwie 2011, 18:50

Re: Parowozownia

Post autor: lisiogonek »

Ja osobiście nie wróżę dobrze bydgoskiemu okrąglakowi. Widać od dłuższego czasu jak w Bydgoszczy traktuje się kolejowe dziedzictwo . I Chyba nie da rady teraz odmienić tej sytuacji :evil:
ziolek
brak
Posty: 42
Rejestracja: czwartek, 18 mar 2010, 19:14

Re: Parowozownia

Post autor: ziolek »

Otrzymałem taką oto wiadomość:

"Pociąg specjalny do Królewca.
Łużycki Klub Parowozów przywraca parowozy Kolei Wschodniej - od 29 września do 5 października 2013 roku.
W "wojennym parowozie" serii BR 52 8079 z Berlina do Kaliningradu członkowie "Łużyckiego Klubu Parowozów zajmą swoje miejsce zgodnie z kupionymi biletami, a chętni fotografowie niech przygotują swoje aparaty by uwiecznić ten przejazd.
29.09. — pociąg wyjedzie z Berlina Wschodniego w kierunku Kostrzynia, Piły i Bydgoszczy
30.09. — przejazd z Bydgoszczy przez Tczew do Elbląga
1.10. — postój w Elblągu
2.10. — przejazd z Elbląga do Kaliningradu
3.10. — przejazd z Kaliningradu przez Tczew do Gdańska
4.10. — przejazd z Gdańska do Szczecina
5.10. — przejazd ze Szczecina przez Tantow do Berlina
W Berlinie Rumelssburgu, Pile, Bydgoszczy i Tczewie wszyscy uczestnicy przejazdu będą mogli zobaczyć okrągłe parowozownie Kolei Wschodniej."

Tu nieco szczegółów przejazdu:
http://www.zugparty.de/us_fahrtprogramm.html#130929
http://pl.misc.kolej.narkive.com/LL9gV9 ... konigsberg

Zgodnie z tym co napisano pociąg zawita do Bydgoszczy o godz.18:09.

Jak łatwo zauważyć przejazdy takie mogłyby w przyszłości nawiązywać do idei rewitalizacji i współpracy okrągłych parowozowni dawnej Kolei Wschodniej. :) Miłego fotografowania. :)
ziolek
brak
Posty: 42
Rejestracja: czwartek, 18 mar 2010, 19:14

Re: Parowozownia

Post autor: ziolek »

Przyjedzie z opóźnieniem,niemniej warto zobaczyć!
Awatar użytkownika
bunkier
brak
Posty: 5306
Rejestracja: czwartek, 9 paź 2008, 23:00
Lokalizacja: Bydgoszcz
Kontakt:

Re: Parowozownia

Post autor: bunkier »

Spóźnił się tylko 40 min., ale warto było czekać. Dwa parowozy pod parą na Bydgoszcz Gł to piękny widok.
Niestety było ciemno i większość zdjęć kiepska.
Nagle para buch i snop iskier z komina, rewelacja :1
Załączniki
TY.jpg
TY.jpg (152.91 KiB) Przejrzano 7919 razy
TYo.jpg
TYo.jpg (144.06 KiB) Przejrzano 7919 razy
ziolek
brak
Posty: 42
Rejestracja: czwartek, 18 mar 2010, 19:14

Re: Parowozownia

Post autor: ziolek »

Piękny widok!:) A jaki długi skład... Byłem pod wrażeniem. :)
Awatar użytkownika
bunkier
brak
Posty: 5306
Rejestracja: czwartek, 9 paź 2008, 23:00
Lokalizacja: Bydgoszcz
Kontakt:

Re: Parowozownia

Post autor: bunkier »

Wagonów nie liczyłem, ale faktycznie skład był bardzo długi. Sam początek to dwa parowozy, węglarka i wagon techniczny. Dopiero za nimi wagon restauracyjny i wagony sypialne. Pewnie parowozy na trasie nuciły sobie: "pomóż bracie, pomóż bracie" w rytm stukotu kół :D
Awatar użytkownika
bunkier
brak
Posty: 5306
Rejestracja: czwartek, 9 paź 2008, 23:00
Lokalizacja: Bydgoszcz
Kontakt:

Re: Parowozownia

Post autor: bunkier »

Dzisiaj skład odjechał punktualnie.
Zastanawiam się, jeżeli niemieccy miłośnicy kolei obejrzeli bydgoskiego okrąglaka, który jest w opłakanym stanie to co sobie pomyśleli. Czy właścicielowi nie jest wstyd za taki stan budynku ?
Załączniki
Par.jpg
Par.jpg (261.29 KiB) Przejrzano 7863 razy
Por.jpg
Por.jpg (215.42 KiB) Przejrzano 7863 razy
Pur.jpg
Pur.jpg (194.34 KiB) Przejrzano 7863 razy
Pir.jpg
Pir.jpg (200.84 KiB) Przejrzano 7863 razy
Awatar użytkownika
paschendaele
brak
Posty: 470
Rejestracja: czwartek, 4 sie 2011, 19:08

Re: Parowozownia

Post autor: paschendaele »

jedna dosyć celna uwaga..
bunkier.. nie liczyłeś wagonów ale domyślam się, że ich było sporo

pamiętam jeszcze jak u prababci siedziało się na parapecie i liczyło wagony przejeżdżających pociągów
zwykle było ich od 30 do nawet 60

takie 2 parowozy mają ogromną siłę i pociągną nawet te 60 wagonów - przynajmniej miało to jakiś sens
teraz.. jedna albo nie wiedzieć czemu 2 lokomotywy ciągną 1, 2 lub w najlepszym przypadku 5 wagonów..
i nie wiedzieć w jaki sposób bardziej im się to opłaca niż w pierwszym przypadku
ale to je PKP - tego nikt nie zrozumie
ODPOWIEDZ