Katarzyna Milczarek pisze:ziolek pisze:Analizując dawny plan Bydgoszczy można zauważyć, że podobnie jak w Pile i w Tczewie w mieście tym znajdowały się dwie okrągłe parowozownie. Ktoś z Państwa ma przypadkiem jakieś informajce na ten temat?
Tak się składa że byłam wczoraj w Archiwum Państwowym w poszukiwaniu informcacji na temat parowozowni i mam kilka planów z zaznaczonymi wszystkimi parowozniami i lokomotywniami , które wówczas funkcjonowały jednocześnie przy dworcu. Polecam wycieczkę do archiwum bo tam jest naprawdę duzo materiałów. Nie wczytywałam się w pozwolenia budwlane, ale z samych rysunków wynika, że obie okragłe parowozownie powstały w tym samym czasie jako zespół w latach 70 XIX w., połączone za pośrednictwem Wasserstation czyli najprawdopodobniej budynku zawierającego pompę wodną. Niestety w archiwium nie ma materiałów dotyczacych dworca sprzed roku 1890 dlatego nie można się zapoznać z rysunkami rzutów i przekrojów akurat tych dwóch obiektów.
Przepraszam, iż za sprawą planów urlopowych mogłem odpisać dopiero dzisiaj i dziękuję Pani i Panu Bydziakowi za odpowiedź i podziwiam dociekliwość.
Przy okazji artykułu jaki pojawił się na temat kolejki w Myślęcinku pozwoliłem sobie na swój komentarz w tej sprawie i zamieszczenie linku do Państwa forum. W komentarzu oferującej pomoc kolejce Pesie zasugerowałem również dbałość o parowozownie, bowiem stan jej również nie przynosi chluby Bydgoszczy.
http://bydgoszcz.gazeta.pl/bydgoszcz/1, ... lo_ja.html
Niedawno miałem okazję udać się do Tczewa i zobaczyć tamtejszy okrąglak. Wnętrze obiektu na ile mi wiadomo niestety nie jest dostępne dla zwiedzających, ale dobrego stanu zewnętrznego można pozazdrościć. Szkoda, że podobny los nie spotyka innych okrągłych parowozowni.








